SVEA-metoden, ett framgångsrikt tematiskt lärande med en klar helhetssyn

Authors

  • Bia Dahl

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1217

Abstract

Elever måste kunna hantera en verklighet i snabb förändring med rask teknikutveckling. Skolan bör förbereda dem på en globaliserad värld. Det gäller att skapa så bra förutsättningar som möjligt för lärandet. Men det saknas ofta en helhetssyn i skolan, skriver Bia Dahl. En lösning är att tänka tematiskt, när man organiserar innehållet, planerar undervisningen och arrangerar lärandemiljön, menar hon.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Bia Dahl

bia1.jpgBia Dahl har arbetat 42 år i grundskolan, dels på Södra och på Råssnässkolan i Motala, samt på Matteusskolan och de senaste 25 åren på Hagaskolan i Norrköping. Under 15 år av dessa har hon fått fria tyglar att utveckla sin SVEA-metod i årskurserna 4–9.

Downloads

Published

2012-12-04

How to Cite

Dahl, B. (2012). SVEA-metoden, ett framgångsrikt tematiskt lärande med en klar helhetssyn. Venue, (1), 1–7. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1217

Issue

Section

From teachers

Categories