Venue vill stimulera dig inom skolvärlden och utbildningsforskare till ett kvalificerat tanke- och kunskapsutbyte genom beskrivningar av erfarenheter och forskning om förskola och skola.
Arkiv
-
Temanummer: Tillgängliga lärmiljöer ULF
Nr 27 (2024)Detta är ett temanummer om ULF-projektet Tillgängliga lärmiljöer.
Här beskrivs arbetssätt och gemensamma resultat från projektet som visar hur relationen mellan skolans vuxna och elever är central för skolans sociala tillgänglighet vilket i sin tur ses som viktigt för elevers lärande.
-
Tema specialpedagogik
Nr 4 (2013)Venue riktar fokus mot specialpedagogik. Fem skribenter, som representerar regionalt, nationellt och internationellt perspektiv, lyfter upp frågor som är angelägna idag 2013.
Tanken bakom publikationen är att skildra ett möte, där olika forskare, med ett uttalat intresse för specialpedagogik, bidrar med såväl kvalitativa som kvantitativa beskrivningar av forskning och erfarenhetsbaserad verksamhet inom området.
Vi tänker oss att dessa forskares olika ingångar i specialpedagogik påminner om betydelsen av att skriva fram och ta del av olika slags beskrivningar som bekräftar eller utmanar vårt samlade vetande.
-
Tema folkbildning
Nr 3 (2013)Venue har tillsammans med Bildningsförbundet Östergötland genomfört en skrivarcirkel för folkbildare. Resultatet blev sju artiklar om folkbildning. I dessa artiklar ger verksamma på studieförbund och folkhögskolor i regionen och tre artiklar av forskare från Linköpings universitet olika inblickar i frågor som folkbildning står inför idag, år 2013.
Tanken är att skildra ett möte, där berättelser om folkbildningens vardag flätas samman med bilder från forskningens vardag. Lagda tillsammans blir de mer än enskilda artiklar för sig. Som när flera fibrer tvinnas samman och skapar en tråd.
Vi tänker på dessa artiklar i form av en "kunskapstråd" om folkbildning – som påminner om hur utmaningar och engagemang, på olika arenor, ständigt går om lott.