Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1324Keywords:
Ämnesdidaktik, MatematikdidaktikAbstract
Att arbeta med laborativt material kan medföra ett förändrat arbetssätt för eleverna, från ett individuellt arbete till mer grupparbete. Samtidigt görs lärarna uppmärksamma på andra kompetenser så som argumentation- och kommunikationskompetens. Laborativ matematikundervisning skapar också en mer lustfylld matematikundervisning, skriver Cecilia Sveider.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Regeringens skrivelse (2002)2001/02:188. Utbildning för kunskap och jämlikhet – regeringens utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i förskola, skola och vuxenutbildning. Stockholm: Regeringen.
Rystedt, E. & Trygg, L. (2005) Matematikverkstad. Göteborg: Nationellt centrum för matematik, NCM.
Rystedt, E. & Trygg, L. (2010) Laborativ matematikundervisning- vad vet vi? Göteborg: Nationellt centrum för matematik, NCM.
Skolverket (2007). PISA 2006 - 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera– naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Rapport nr 306. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2010). PISA 2009 - 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera– naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Rapport nr 352. Stockholm: Statens Skolverk.
Sveider, C. (2011) Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med år 4-6 lärare efter kompetensutveckling i en matematikverkstad. Linköping: Linköpings universitet.
TIMSS (2003) Technical Report: Findings from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center. Boston: Boston College.
TIMSS (2007) Technical Report: Findings from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center. Boston: Boston Collage.

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2013 Sveider

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.