Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning

Authors

  • Cecilia Sveider Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1324

Keywords:

Ämnesdidaktik, Matematikdidaktik

Abstract

Att arbeta med laborativt material kan medföra ett förändrat arbetssätt för eleverna, från ett individuellt arbete till mer grupparbete. Samtidigt görs lärarna uppmärksamma på andra kompetenser så som argumentation- och kommunikationskompetens. Laborativ matematikundervisning skapar också en mer lustfylld matematikundervisning, skriver Cecilia Sveider.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Cecilia Sveider, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

20130306-cecilia-IMG_2272.jpg Cecilia Sveider är universitetsadjunkt på institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.

References

Regeringens skrivelse (2002)2001/02:188. Utbildning för kunskap och jämlikhet – regeringens utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i förskola, skola och vuxenutbildning. Stockholm: Regeringen.

Rystedt, E. & Trygg, L. (2005) Matematikverkstad. Göteborg: Nationellt centrum för matematik, NCM.

Rystedt, E. & Trygg, L. (2010) Laborativ matematikundervisning- vad vet vi? Göteborg: Nationellt centrum för matematik, NCM.

Skolverket (2007). PISA 2006 - 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera– naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Rapport nr 306. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010). PISA 2009 - 15-åringars förmåga att förstå, tolka och reflektera– naturvetenskap, matematik och läsförståelse. Rapport nr 352. Stockholm: Statens Skolverk.

Sveider, C. (2011) Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med år 4-6 lärare efter kompetensutveckling i en matematikverkstad. Linköping: Linköpings universitet.

TIMSS (2003) Technical Report: Findings from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center. Boston:  Boston College.

TIMSS (2007) Technical Report: Findings from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center. Boston: Boston Collage.

 

Mattesnurra.

Downloads

Published

2013-03-07

How to Cite

Sveider, C. (2013). Lärares intentioner med laborativ matematikundervisning . Venue, (2), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1324

Issue

Section

Articles

Categories