Lutning, riktningskoefficient, k-värde — kärt barn har många namn?

Authors

  • Annika Pettersson Karlstad Universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14315

Keywords:

Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik

Abstract

Många gymnasieelever tycker att linjära funktioner är svårt att förstå, speciellt när det kommer till grafisk representation. Det är bland annat komplicerat att förstå ord som lutning. Därför behöver de få fler möjligheter att diskutera begreppen och vilka parametrar som påverkar representationen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Annika Pettersson, Karlstad Universitet

Annika PetterssonAnnika Pettersson deltar i forskarskolan FontD som licentiand. Hon arbetar också som gymnasielärare i matematik på Komvux i Kristinehamn.

References

Artigue, M. (1992). Functions from an algebraic and graphic point of view: cognitive difficulties and teaching practices. The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy, 25, 109-132.

Greenes, S., Chang, K. Y., & Ben-Chaim, D. (2007, 2007). International survey of High School Students´ Understanding of key concepts of linearity. Paper presented at the I Proceedings of the 31st Conference of the International Group for Psychology of Mathematic Education (ss. 273-280).

Umeå universitet. (2005). Resultat från nationellt kursprov i Matematik kurs B, våren 2005, samt urval av lärarenkät. (2014, augusti, 26, 9:39). Tillgänglig via http://www5.edusci.umu.se/np/NP-info/Resultat-B-vt05.pdf

Zaslavsky, O., Sela, H., & Leron, U. (2002). Being sloppy about slope: The effect of changing the scale. Educational Studies in Mathematics, 49(1), 119-140.

Downloads

Published

2014-11-19

How to Cite

Pettersson, A. (2014). Lutning, riktningskoefficient, k-värde — kärt barn har många namn?. Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14315

Issue

Section

Articles

Categories