
Published 2014-11-27
Keywords
- Ämnesdidaktik,
- Naturvetenskap,
- Didaktik och lärande
How to Cite
Abstract
Med hjälp av värmekameror framträder lejonen på Serengeti tydligt på kilometers håll i natten på BBC:s senaste filmer och läckande fjärrvärmeledningar kan numera upptäckas från helikopter. Det kan låta som science fiction, men den snabba teknikutvecklingen inom detta område gör att vi nu kan ”göra det osynliga synligt” även i det naturvetenskapliga klassrummet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Schönborn, Konrad J., Haglund, Jesper, & Xie, Charles. (2014). Pupils' early explorations of thermoimaging to interpret heat and temperature. Journal of Baltic Science Education, 1, 118-132.
Vollmer, Michael, Möllmann, Klaus-Peter, Pinno, Frank, & Karstädt, Detlef. (2001). There is more to see than eyes can detect - Visualization of energy transfer processes and the laws of radiation for physics education. The Physics Teacher, 6, 371-376.
White, Richard, & Gunstone, Richard. (1992). Probing understanding. London, UK: The Falmer Press.
Xie, Charles. (2011). Visualizing chemistry with infrared imaging. Journal of Chemical Education, 7, 881-885.
Xie, Charles. (2014, augusti, 20, 15:20). Tillgänglig via: http://energy.concord.org/ir.