Värmekameror gör det osynliga synligt

Authors

  • Jesper Haglund Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet
  • Fredrik Jeppsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • David Hedberg Realgymnasiet, Norrköping
  • Charles Xie Concord Consortium, USA
  • Konrad Schönborn Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14316

Keywords:

Ämnesdidaktik, Naturvetenskap, Didaktik och lärande

Abstract

Med hjälp av värmekameror framträder lejonen på Serengeti tydligt på kilometers håll i natten på BBC:s senaste filmer och läckande fjärrvärmeledningar kan numera upptäckas från helikopter. Det kan låta som science fiction, men den snabba teknikutvecklingen inom detta område gör att vi nu kan ”göra det osynliga synligt” även i det naturvetenskapliga klassrummet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Jesper Haglund, Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet

Jesper Jesper Haglund är forskare i fysikdidaktik vid Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet.

Fredrik Jeppsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Fredrik Fredrik Jeppsson är forskare i naturvetenskapsdidaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet.

David Hedberg, Realgymnasiet, Norrköping

David David Hedberg är lärare i fysik och matematik vid Realgymnasiet i Norrköping.

Charles Xie, Concord Consortium, USA

Charles Charles Xie forskar om hur teknik kan stödja lärande i naturvetenskap vid Concord Consortium, USA.

Konrad Schönborn, Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet

Konrad Konrad Schönborn forskar om visuellt lärande vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet.

References

Schönborn, Konrad J., Haglund, Jesper, & Xie, Charles. (2014). Pupils' early explorations of thermoimaging to interpret heat and temperature. Journal of Baltic Science Education, 1, 118-132.

Vollmer, Michael, Möllmann, Klaus-Peter, Pinno, Frank, & Karstädt, Detlef. (2001). There is more to see than eyes can detect - Visualization of energy transfer processes and the laws of radiation for physics education. The Physics Teacher, 6, 371-376.

White, Richard, & Gunstone, Richard. (1992). Probing understanding. London, UK: The Falmer Press.

Xie, Charles. (2011). Visualizing chemistry with infrared imaging. Journal of Chemical Education, 7, 881-885.

Xie, Charles. (2014, augusti, 20, 15:20). Tillgänglig via: http://energy.concord.org/ir.

Bilder på muggar vid olika temperaturer.

Downloads

Published

2014-11-27

How to Cite

Haglund, J., Jeppsson, F., Hedberg, D., Xie, C., & Schönborn, K. (2014). Värmekameror gör det osynliga synligt. Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14316