No. 6 (2014)
Articles

Värmekameror gör det osynliga synligt

Jesper Haglund
Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet
Bio
Fredrik Jeppsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
David Hedberg
Realgymnasiet, Norrköping
Bio
Charles Xie
Concord Consortium, USA
Bio
Konrad Schönborn
Institutionen för teknik och naturvetenskap, Linköpings universitet
Bio
Bilder på muggar vid olika temperaturer.

Published 2014-11-27

Keywords

  • Ämnesdidaktik,
  • Naturvetenskap,
  • Didaktik och lärande

How to Cite

Haglund, J., Jeppsson, F., Hedberg, D., Xie, C., & Schönborn, K. (2014). Värmekameror gör det osynliga synligt. Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14316

Abstract

Med hjälp av värmekameror framträder lejonen på Serengeti tydligt på kilometers håll i natten på BBC:s senaste filmer och läckande fjärrvärmeledningar kan numera upptäckas från helikopter. Det kan låta som science fiction, men den snabba teknikutvecklingen inom detta område gör att vi nu kan ”göra det osynliga synligt” även i det naturvetenskapliga klassrummet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Schönborn, Konrad J., Haglund, Jesper, & Xie, Charles. (2014). Pupils' early explorations of thermoimaging to interpret heat and temperature. Journal of Baltic Science Education, 1, 118-132.

  2. Vollmer, Michael, Möllmann, Klaus-Peter, Pinno, Frank, & Karstädt, Detlef. (2001). There is more to see than eyes can detect - Visualization of energy transfer processes and the laws of radiation for physics education. The Physics Teacher, 6, 371-376.

  3. White, Richard, & Gunstone, Richard. (1992). Probing understanding. London, UK: The Falmer Press.

  4. Xie, Charles. (2011). Visualizing chemistry with infrared imaging. Journal of Chemical Education, 7, 881-885.

  5. Xie, Charles. (2014, augusti, 20, 15:20). Tillgänglig via: http://energy.concord.org/ir.