![Bilder på blå och röda händer, som har stoppats i kallt respektive varmt vatten.](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/article_1630_cover_sv_SE.jpg)
Published 2017-11-07
Keywords
- Didaktik och lärande,
- Ämnesdidaktik,
- Lärarutbildning
How to Cite
Abstract
Varför är det mer angeläget och accepterat att jobba tvärvetenskapligt med estetiska lärprocesser och naturvetenskapliga ämnen för yngre barns lärande i skolans tidigare år än med äldre elever? Tillsammans med forskakollegor har vi i våra studier visat hur våra sinnliga kroppsliga erfarenheter har betydelse för lärande för alla åldrar.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Carey, S. (2009). The origin of concepts. Oxford, UK: University Press
Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to philosophy of education. New York: Macmillan.
diSessa, A. A. (1993). Towards an epistemology of physics. Cognition and Instruction, 10(2 & 3), 105–226.
Glenberg, A. M. (2008). Embodiment for education. I: Calvo, P., & Gomila, T (red.) Handbook of cognitive science: An embodied approach (s. 355–372). Oxford: Elsevier Science
Haglund, J., Jeppsson, F., & Andersson, J. (2012). Young children’s analogical reasoning in science domains. Science Education, 96(4), 725–756.
Haglund, J., Jeppsson, F., & Schönborn, K. J. (2016). Taking on the heat—a narrative account of how infrared cameras invite instant inquiry. Research in Science Education, 46(5), 685–713.
Hammer, D. (2000). Student resources for learning introductory physics. American Journal of Physics, 68(S1), S52-S59.
Jeppsson, F., & Haglund, J. (red.) (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (In press). Wow it turned out red! First, a little yellow, and then red! – First graders work with heat camera in exploring and learning of thermal phenomena. Journal of Research in Childhood Education.
Jeppsson, F., Haglund, J., Amin, T. G., & Strömdahl, H. (2013). Exploring the use of conceptual metaphors in solving problems on entropy. Journal of the Learning Sciences, 22(1), 70-120.
Moreno, R., & Mayer, R. (2007). Interactive multimodal learning environments. Educational Psychology Review, 19(3), 309-326.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Piaget, J. (2008). Barnets själsliga utveckling. (2. uppl.) Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.
Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227.
Schönborn, K. J., Bivall, P., & Tibell, L. A. (2011). Exploring relationships between students’ interaction and learning with a haptic virtual biomolecular model. Computers & Education, 57(3), 2095–2105.