![](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/submission_4493_4563_coverImage_sv_SE.jpg)
Published 2023-04-19
Keywords
- uttalsundervisning,
- vuxenutbildning,
- svenska för invandrare (sfi)
How to Cite
Copyright (c) 2023 Elisabeth Zetterholm, Emeli Ydringer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Vuxna andraspråksinlärare talar ofta språket med en brytning, men det behöver inte betyda att det är svårt att förstå talaren. För att undvika missförstånd i kommunikation är ett begripligt uttal nödvändigt. Därför är explicit uttalsundervisning viktigt. Många lärare menar att det är svårt att undervisa i uttal och lägger därför mera tid på andra moment i sin undervisning. Efter att ha fått mera kunskap och didaktiska verktyg, i ett samarbete mellan lärare och forskare i ett ULF-projekt, har lärare nu fått en ny insikt om viken av uttalsundervisning och integrerar det i sin undervisning på olika nivåer. De menar också att eleverna fått en ökad medvetenhet och förståelse för vikten av ett förståeligt uttal vilket kommer att bidra till ett bättre och tydligare uttal.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Breitkreutz, J. A., Derwing, T. M. & Rossister, M. J. (2001). Pronunciation teaching practices in Canada. TESL Canada Journal, 19(1), 51–61.
- Couper, G. (2017). Teacher Cognition of Pronunciation Teaching: Teachers’ Concerns and Issues. TESOL Quarterly, 15(4), 820–843.
- Derwing, T. M. & Munro, M. J. (2015). Pronunciation Fundamentals. Evidence-based perspectives for L2 teaching and research. Amsterdam/Philadelphia; John Benjamins Publishing.
- Dlaska, A. & Krekeler, C. (2013). The short-term effects of individual corrective feedback on L2 pronunciation. System, 41, 25–37.
- Flege, J. E., Munro, M. & MacKay, I. R. A. (1995). Factors affecting strength of perceived foreign accent inn a second language. Journal of the Acoustical Society of America, 97(5), 3125–3134.
- Foote, J. A, Holtby, A.K. & Derwing, T. M. (2011). Survey off the teaching of pronunciation in adult ESL programs in Canada 2010. TESL Canada Journal 29(1), 1–22.
- Gordon, J. & Darcy, I. (2016). The development of comprehensible speech in L2 learners. Journal of Second Language Pronunciation, 2(1), 56–92.
- Henderson, A., Frost, D., Tergujeff, E., Kautzsch, A., Murphy, D., Kirkova-Naskova, A., Waniek-Klimczak, E., Levey, D., Cunningham, U. & Curnich, L. (2012). The English Pronunciation Teaching in Europé Survey: Selected results. Research in Language, 10(1)1: 5–27.
- Levis, J.M. (2005). Changing contexts and shifting paradigms in pronunciation teaching. TESOL Quarterly, 39(3), 369–477.
- Levis, J. M. (2018). Intelligibility, Oral Communication and the Teaching of Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press.
- Levis, J.M. (2020) Revisiting the Intelligibility and Nativeness Principles. Journal of Second Language Pronunciation. 6:3, 310-32, https://doi.org/10.1075/jslp.20050.lev
- Moyer, A. (2013). Foreign Accent. The Phenomenon of Non-Native Speech. Cambridge: Cambridge University Press.
- Skolverket. (2022). Kursplan för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. SKOLFS 2022:23.
- Thomson, R. I. & Derwing, T. M. (2015). The effectiveness of L2 pronunciation instruction: A narrative review. Applied Linguistics, 36(3), 326–344.
- Zetterholm, E. (2017). Swedish for immigrants. Teachers’ opinion on the teaching of pronunciation. In: E. Babatsouli (ed.), Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2017 (pp. 308-312), http://ismbs.eu/publications-2017.
- Zetterholm, E. & Tronnier, M. (2017, 2019). Perspektiv på svenskt uttal. Fonologi, brytning och didaktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07529-7.