Aktivt arbete med det centrala innehållet i Idrott och Hälsa 1 bidrar till reflektion

Authors

  • Mats Svärd Jensen Gymnasium, Linköping

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1215

Keywords:

Betyg, Skolutveckling, Lärarutbildning

Abstract

Arbetet med det centrala innehållet är inte något som kommer automatiskt, det måste arbetas med återkommande och brytas ner och presenteras på ett för eleverna begripligt sätt. Det är avgörande hur läraren presenterar det centrala innehållet för hur väl eleverna ska till sig denna skrift och vad som står skrivet i den.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Mats Svärd, Jensen Gymnasium, Linköping

Mats Svärd Mats Svärd arbetar på Jensen Gymnasium i Linköping som lärare i idrott och hälsa och ledarskap. Han studerade på idrottslärarprogrammet vid Örebro universitet mellan åren 2002 och 2004. Efter ett två års studier gjorde han ett uppehåll och arbetade jag bland annat som lärare på grundskolan, år 3-9. 2009 återupptog han sina studier vid Linköpings universitet där han studerade pedagogik och historia. Han tog lärarexamen 2012.

References

Berzén Stålheim, E. & Jönsson, M. (2011). Elevers medvetenhet om kursmålen i Idrott och Hälsa: En jämförande studie bland elever i årskurs 9. Uppsala: Uppsala Universitet.

Hallerdt, B. (1995). Studieresultat och social bakgrund: En översikt över fem års forskning. Skolverket: Stockholm.

OECD. (2010). PISA 2009 results: Overcoming social background. Vol. 2, Equity in learning opportunities and outcomes. OECD: Paris.

Skolverket. (2004). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003: Sammanfattande huvudrapport. Skolverket: Stockholm.

Skolverket. (2010). Attityder till skolan 2009: Elevernas och lärarnas attityder till skolan. Skolverket: Stockholm.

Omslag för läroplanen för den svenska gymnasieskolan 2011.

Downloads

Published

2012-02-02

How to Cite

Svärd, M. (2012). Aktivt arbete med det centrala innehållet i Idrott och Hälsa 1 bidrar till reflektion. Venue, (1), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1215