Slöjdämnet - förlegad nostalgi eller skolämne i framkant?

Authors

  • Ingrid Bergqvist Institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings universitet
  • Bo Hinnerson Institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13211

Keywords:

Slöjd, Ämnesdidaktik

Abstract

Hur får vi nya studenter att välja slöjdläraryrket? Bristen på utbildade slöjdlärare leder till sämre kunskaper och begränsningar av elevernas möjligheter att utveckla sin kreativitet, få förståelse för olika kulturer, utveckla sitt kritiska tänkande och de entreprenöriella kompetenserna för ett hållbart samhälle, skriver Ingrid Bergqvist och Bo Hinnerson från Linköpings universitet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Ingrid Bergqvist, Institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings universitet

Ingrid Bergqvist Ingrid Bergqvist är grundskolärare i textilslöjd och svenska och arbetar sedan år 2000 som universitetsadjunkt inom textil inom Estetiska avdelningen på institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings Universitet,  främst med blivande lärare i textil slöjd. Hon har medverkat hos Skolverkets beställning av bedömningsstöd i slöjd och nya kursplaneskrivningar.

Bo Hinnerson, Institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings universitet

Bo Hinerson Bo Hinnerson är lärare i Slöjd och Teknik med Speciallärarutbildning och arbetar som universitetsadjunkt på institutionen för Kultur och Kommunikation, Linköpings Universitet. Han har ett fokus mot slöjdlärares lärande och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Representant för Sverige i NordFo (Nordiskt forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd).

References

Bamford, A. (2006). The Wow factor. Waxmann/Munster. New York.

Bjursell, G., & Vahle-Westerhäll, L. (red). (2009). Kulturen och hälsan. Stockholm: Santérus förlag.

Borg, K. (2001). Slöjdämnet. Intryck-Uttryck-Avtryck. Linköping: Linköpings Universitet.

Bäckstedt, E. (2013.02.14.kl.14.39). Nostalgitripp utan djup. Svenska Dagbladet.

Gustavsson, B. (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur.

Hartman, S. (2012). Det pedagogiska kulturarvet: Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur och Kultur.

Hartman, S., Thorbjörnsson, H., & Trotzig, E. (1995). Handens pedagogik. Linköping: Skapande vetande.

Lindström, L., & Borg, K. (2008).  Slöjda för livet. Stockholm: Lärarförbundets förlag.

Nordin–Hultman, E. (2008). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber.

Sahlberg, P. (2012). Lärdomar från den finska skolan. Lund: Studentlitteratur

Skolverket. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. (Ämnesrapport nr 253. Slöjd). Stockholm: Fritzes.

Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.

Bild på sax, trämejsel och hammare på iPad.

Downloads

Published

2013-06-03

How to Cite

Bergqvist, I., & Hinnerson, B. (2013). Slöjdämnet - förlegad nostalgi eller skolämne i framkant? . Venue, (2), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13211

Issue

Section

Articles

Categories