Categories
Published 2013-06-03
Keywords
- Slöjd,
- Ämnesdidaktik
How to Cite
Bergqvist, I., & Hinnerson, B. (2013). Slöjdämnet - förlegad nostalgi eller skolämne i framkant? . Venue, (2), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13211
Abstract
Hur får vi nya studenter att välja slöjdläraryrket? Bristen på utbildade slöjdlärare leder till sämre kunskaper och begränsningar av elevernas möjligheter att utveckla sin kreativitet, få förståelse för olika kulturer, utveckla sitt kritiska tänkande och de entreprenöriella kompetenserna för ett hållbart samhälle, skriver Ingrid Bergqvist och Bo Hinnerson från Linköpings universitet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Bamford, A. (2006). The Wow factor. Waxmann/Munster. New York.
- Bjursell, G., & Vahle-Westerhäll, L. (red). (2009). Kulturen och hälsan. Stockholm: Santérus förlag.
- Borg, K. (2001). Slöjdämnet. Intryck-Uttryck-Avtryck. Linköping: Linköpings Universitet.
- Bäckstedt, E. (2013.02.14.kl.14.39). Nostalgitripp utan djup. Svenska Dagbladet.
- Gustavsson, B. (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur.
- Hartman, S. (2012). Det pedagogiska kulturarvet: Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur och Kultur.
- Hartman, S., Thorbjörnsson, H., & Trotzig, E. (1995). Handens pedagogik. Linköping: Skapande vetande.
- Lindström, L., & Borg, K. (2008). Slöjda för livet. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
- Nordin–Hultman, E. (2008). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber.
- Sahlberg, P. (2012). Lärdomar från den finska skolan. Lund: Studentlitteratur
- Skolverket. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. (Ämnesrapport nr 253. Slöjd). Stockholm: Fritzes.
- Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.