Slöjdämnet - förlegad nostalgi eller skolämne i framkant?
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13211Keywords:
Slöjd, ÄmnesdidaktikAbstract
Hur får vi nya studenter att välja slöjdläraryrket? Bristen på utbildade slöjdlärare leder till sämre kunskaper och begränsningar av elevernas möjligheter att utveckla sin kreativitet, få förståelse för olika kulturer, utveckla sitt kritiska tänkande och de entreprenöriella kompetenserna för ett hållbart samhälle, skriver Ingrid Bergqvist och Bo Hinnerson från Linköpings universitet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bamford, A. (2006). The Wow factor. Waxmann/Munster. New York.
Bjursell, G., & Vahle-Westerhäll, L. (red). (2009). Kulturen och hälsan. Stockholm: Santérus förlag.
Borg, K. (2001). Slöjdämnet. Intryck-Uttryck-Avtryck. Linköping: Linköpings Universitet.
Bäckstedt, E. (2013.02.14.kl.14.39). Nostalgitripp utan djup. Svenska Dagbladet.
Gustavsson, B. (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur.
Hartman, S. (2012). Det pedagogiska kulturarvet: Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria. Stockholm: Natur och Kultur.
Hartman, S., Thorbjörnsson, H., & Trotzig, E. (1995). Handens pedagogik. Linköping: Skapande vetande.
Lindström, L., & Borg, K. (2008). Slöjda för livet. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Nordin–Hultman, E. (2008). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber.
Sahlberg, P. (2012). Lärdomar från den finska skolan. Lund: Studentlitteratur
Skolverket. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. (Ämnesrapport nr 253. Slöjd). Stockholm: Fritzes.
Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2013 Bergqvist, Hinnerson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.