Att ta hänsyn till eller bortse från kön? Ett nationellt nätverk kring genus och jämställdhet i lärarutbildningar

Published 2013-11-14
Keywords
- Genus,
- Etik värden och normer
How to Cite
Abstract
Ofta hörs påståenden som ”vi behandlar alla lika” eller ”jag vill bara ta hänsyn till individens behov”. Samtidigt visar ett stort antal studier att pojkar och flickor trots sådana ambitioner behandlas olika. De beter sig också olika och i skolan presterar de olika. Spridningen pojkar respektive flickor sinsemellan är samtidigt mycket stor och en förenklande kategorisering gör mera skada än nytta, när det gäller att skapa jämställda förutsättningar i utbildningen. Även rekryteringen till olika delar av utbildningsväsendet är ojämn mellan kvinnor och män och i den internationella forskningen talas ofta om en feminisering av förskollärar- och läraryrket (Murray och Maguire 2007). Hur kan vi gemensamt möta de utmaningar som vi ställs inför, i arbetet med att skapa skolor och lärarutbildningar där alla elever, studerande och lärare får jämlika förutsättningar för sin utveckling?
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Carlberg, Mia och Fredrik Bondestam (2010). Svensk forskning om jämställdhet och skola - En bibliografi. SOU 2010:36. Stockholm: Fritzes.
Hedlin, Maria och Magnus Åberg (2011). Lärarutbildningen, jämställdhet och genus. Linnéuniversitetet. Växjö: Repro.
Hussénius, Anita, Kristina Andersson, Anna T. Danielsson, Annica Gullberg, Minna Salminen-Karlsson och Kathryn Scantlebury (2013). Att utmana blivande NO-lärare: Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap. I Forskning pågår - didaktik. Aktuell utbildningsvetenskaplig forskning med stöd från Vetenskapsrådet (VR 2013: 18-19) http://www.vr.se/download/18.4b1cd22413cb479b8056646/1362748861855/Tema_Didaktik_TRYCK.pdf (13-04-11)
Högskoleverket (2009). Man ska bli lärare! Den ojämna könsfördelningen inom lärarutbildningen – beskrivning och analys. Rapport 2009:7 R
Kreitz-Sandberg, Susanne (2013). Gender inclusion and horizontal gender segregation: stakeholders' strategies and dilemmas in Swedish teachers' education. Gender and Education, 25, no 4: 444-465 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09540253.2013.772566
Linköpings universitet (2008). Genuslektorat. En modell för hur man kan integrera genusperspektiv i grundutbildningen. Redaktörer: Elisabeth Samuelsson och Ann-Christin Gustafsson. Tillgängligt via: http://www.liu.se/om-liu/strategi/ett-liu-for-alla/genus/om-genuslektorerna/1.168545/Genuslektorat.pdf (2013-04-11)
Lykke, Nina (2010). Lärarutbildning för män med engagemang för jämställdhet. Ansökan om projektmedel sänd till Delegationen för jämställdhet i högskolan. Linköpings universitet, Dnr LiU-2010-00465, 2010-04-09
Murray, Jean, and Meg Maguire. 2007. Editorial: Changes and continuities in teacher education: International perspectives on a gendered field. Gender and Education 19, no. 3: 283–296 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09540250701295437
Pernrud, Björn (2004) Genus i akademin: Rapport från en undersökning om sexuella trakasserier vid Karlstads universitet. Karlstad university studies 2004:1. http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:24759 (2013-04-18)
SFS 2010:800. Svensk författningssamling 2010:800 (Skollag 2010:800, Utbildnings-departementet) Utfärdad: 2010-06-23, Ändrad: t.o.m. SFS 2013:530. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/ (2013 04 11)