Vuxna elevers medborgaraktiviteter i och utanför vuxenutbildning och folkbildning

Authors

  • Andreas Fejes Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpíngs universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13217

Keywords:

Vuxnas lärande, folkbildning

Abstract

Utbildning i Sverige ska skola demokratiska medborgare. Men det är inte självklart att eleverna har sociala och materiella resurser att delta i medborgaraktiviteter. I en pilotstudie visar Andreas Fejes hur man kan bredda diskussionen av vad medborgarskap och utbildning innebär.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Andreas Fejes, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpíngs universitet

Andreas Fejes Andreas Fejes är Sveriges enda professor i Vuxenpedagogik tillika prodekan inom utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar de sätt varpå den lärande vuxne fabriceras inom olika sammanhang för vuxnas lärande.

Ordmolm. Folkbildning, arbetsliv, demokrati, skola, deltagande, välfärd med flera.

Downloads

Published

2013-11-19

How to Cite

Fejes, A. (2013). Vuxna elevers medborgaraktiviteter i och utanför vuxenutbildning och folkbildning. Venue, (3), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13217