Evidensbaserat arbete i specialpedagogik

Authors

  • Michael Farrel Privatpraktiserande konsult i specialpedagogik, Storbritannien

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13227

Keywords:

Specialpedagogik

Abstract

I en dramatisk rättegångsscen i Stieg Larssons bok Luftslottet som sprängdes vittnar en viss Dr Teleborian om att hans tidigare patient Lisbeth Salander har fantiserat ihop en redogörelse för hur hon blivit våldtagen av sin övervakare. Vittnesmålet blir helt tillintetgjort när man i rätten visar en videoinspelning av övergreppet. Hårda fakta (synliga bevis) blir vinnare i målet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Michael Farrel, Privatpraktiserande konsult i specialpedagogik, Storbritannien

Michael Farrell Michael Farrell fick sin utbildning i Storbritannien. Efter lärarutbildning vid Bishop Grosseteste College i Lincoln och examen med högsta betyg vid universitet i Nottingham tog han magisterexamen i pedagogik och psykologi vid pedagogiska institutionen vid London University. Därefter bedrev han forskarstudier för en master-examen i filosofi vid psykiatriska institutionen vid Maudsley-sjukhuset i London och för filosofie doktorsexamen vid medicinska forskningsrådets avdelning för kognitiv utveckling och London University.

References

Bebko, J. M., Perry, A. and Bryson, S. (1996) "Multiple method validation study of Facilitated Communication: II Individual differences and sub group results" Journal of Autism and Developmental Disorders 26, 1, 19-42

Best, S. J., Heller, K. W. and Bigge, J. L. (2010) (6th. Edition) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities Upper Saddle River, N. J. Merrill/ Prentice-Hall

Brooks, G. (2002) What Works for Reading Difficulties? The Effectiveness of Intervention Schemes London, Department of Education and Science

Clarke, G. N., Rohde, P., Lewinsohn, P. M., Hops, H. and Seeley, J. R. (1999) "Cognitive-behavioural treatment of adolescent depression: Efficacy of acute group treatment and booster sessions" Journal of the American Academy for Child and Adolescent Psychiatry 38, 272-279

Farrell, M. (2010) Debating Special Education London and New York, Routledge

Farrell, M. (2012) Educating Special Children: An Introduction to Provision for Pupils with Disabilities and Disorders London and New York, Routledge

Hatcher, P. (2000) "Sound links in reading and spelling with discrepancy defined dyslexia and children with moderate learning difficulties" Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 13, 257-272

Hodges, L. (2000) "Effective teaching and learning" in Aitken, S., Buultjens, M. and Clarke, C et al (Eds.) Teaching Children who are Deafblind: Contact, Communication and Learning London, David Fulton Publishers

Hornby, G., Atkinson, M. and Howard, J. (1997) Controversial Issues in Special Education London, David Fulton

Hjörne, E. (2006) "Pedagogy in the ADHD-classroom: an explanatory study of The Little Group" GUP 35059

Pease, L. (2000) "Creating a communicating environment" in Aitken, S., Buultjens, M. and Clarke, C et al (Eds.) Teaching Children who are Deafblind: Contact, Communication and Learning London, David Fulton Publishers

 

Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Downloads

Published

2013-12-05

How to Cite

Farrel, M. (2013). Evidensbaserat arbete i specialpedagogik. Venue, (4), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13227