Vad är en bra lärare?

Authors

  • Simon Hellman Lärarprogrammet, Linköpings universitet
  • David Waltersson

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.143100

Keywords:

Lärarutbildning

Abstract

Eleverna själva har en mycket insiktsfull syn på vad en bra lärare är och vad som krävs för att de på bästa sätt ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. Det visar vår färska studie där tre olika elevkategorier har svarat på vad som utgör en bra lärare. Svaren kan ge viktiga insikter till en skola som dagligen kritiseras allt hårdare.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Simon Hellman, Lärarprogrammet, Linköpings universitet

Simon Hellman Simon Hellman studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och religion.

David Waltersson

David Waltersson David Waltersson arbetar som gymnasielärare och undervisar i samhällskunskap och religionskunskap.

References

Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur.

Nordenbo, S.E., Søgaard Larsen, M., Tiftikiçi, N., Wendt, R.E., & Østergaard, S. (2008). Teacher competences and pupil learning in pre-school and school – A systematic review carried out for the Ministry of Education and Research, Oslo. Copenhagen: University of Aarhus.

Lärare framför tavla där det står egenskaper som stötande, positiv, engagerad med mera.

Downloads

Published

2014-09-13

How to Cite

Hellman, S., & Waltersson, D. (2014). Vad är en bra lärare?. Venue, (6), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.143100

Issue

Section

From teachers

Categories