Vad är en bra lärare?
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.143100Keywords:
LärarutbildningAbstract
Eleverna själva har en mycket insiktsfull syn på vad en bra lärare är och vad som krävs för att de på bästa sätt ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. Det visar vår färska studie där tre olika elevkategorier har svarat på vad som utgör en bra lärare. Svaren kan ge viktiga insikter till en skola som dagligen kritiseras allt hårdare.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur.
Nordenbo, S.E., Søgaard Larsen, M., Tiftikiçi, N., Wendt, R.E., & Østergaard, S. (2008). Teacher competences and pupil learning in pre-school and school – A systematic review carried out for the Ministry of Education and Research, Oslo. Copenhagen: University of Aarhus.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2014 Hellma, Waltersson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Simon Hellman studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och religion.
David Waltersson arbetar som gymnasielärare och undervisar i samhällskunskap och religionskunskap.