No. 6 (2014)
From teachers

Vad är en bra lärare?

Simon Hellman
Lärarprogrammet, Linköpings universitet
Bio
David Waltersson
Bio
Lärare framför tavla där det står egenskaper som stötande, positiv, engagerad med mera.

Published 2014-09-13

Keywords

  • Lärarutbildning

How to Cite

Hellman, S., & Waltersson, D. (2014). Vad är en bra lärare?. Venue, (6), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.143100

Abstract

Eleverna själva har en mycket insiktsfull syn på vad en bra lärare är och vad som krävs för att de på bästa sätt ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. Det visar vår färska studie där tre olika elevkategorier har svarat på vad som utgör en bra lärare. Svaren kan ge viktiga insikter till en skola som dagligen kritiseras allt hårdare.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

  2. Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur.

  3. Nordenbo, S.E., Søgaard Larsen, M., Tiftikiçi, N., Wendt, R.E., & Østergaard, S. (2008). Teacher competences and pupil learning in pre-school and school – A systematic review carried out for the Ministry of Education and Research, Oslo. Copenhagen: University of Aarhus.