No. 6 (2014)
From teachers

Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning

Sanna Woxström
Lärarprogrammet, Linköpings universitet
Bio

Published 2014-09-25

Keywords

  • Didaktik och lärande,
  • Ämnesdidaktik

How to Cite

Woxström, S. (2014). Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning . Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14312

Abstract

I en undersökning om hur gymnasieelever upplever muntlig framställning i skolan framkom att flickor i högre utsträckning än pojkar drabbas av talängslan. Undersökningen visade också att socioekonomisk bakgrund är något som påverkar elevernas upplevelser.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Behnke, Ralph R. & Sawyer, Chris R (2000). Anticipatory Anxiety Patterns for Male and Female Public Speakers. Communication Education, 2, s. 187-195.

  2. Bem Lipsitz, Sandra (1981). Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing. Psychological Review, 88, 354-364.

  3. Malmgren, Gun (1992). Gymnasiekulturer. Lärare och elever om svenska och kultur. Lund: Didaktikseminariet Lunds universitet.

  4. Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Fritzes: Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705