Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning

Authors

  • Sanna Woxström Lärarprogrammet, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14312

Keywords:

Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik

Abstract

I en undersökning om hur gymnasieelever upplever muntlig framställning i skolan framkom att flickor i högre utsträckning än pojkar drabbas av talängslan. Undersökningen visade också att socioekonomisk bakgrund är något som påverkar elevernas upplevelser.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Sanna Woxström, Lärarprogrammet, Linköpings universitet

Sanna Woxström Sanna Woxström är nyutexaminerad gymnasielärare i svenska och spanska från Linköpings universitet. Hon arbetar som lärare i Svenska för invandrare på Centrum för flexibelt lärande i Söderhamn. Hennes båda examensarbeten har behandlat muntlig framställning och retorik.

References

Behnke, Ralph R. & Sawyer, Chris R (2000). Anticipatory Anxiety Patterns for Male and Female Public Speakers. Communication Education, 2, s. 187-195.

Bem Lipsitz, Sandra (1981). Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing. Psychological Review, 88, 354-364.

Malmgren, Gun (1992). Gymnasiekulturer. Lärare och elever om svenska och kultur. Lund: Didaktikseminariet Lunds universitet.

Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Fritzes: Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705

Downloads

Published

2014-09-25

How to Cite

Woxström, S. (2014). Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning . Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14312