Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14312Keywords:
Didaktik och lärande, ÄmnesdidaktikAbstract
I en undersökning om hur gymnasieelever upplever muntlig framställning i skolan framkom att flickor i högre utsträckning än pojkar drabbas av talängslan. Undersökningen visade också att socioekonomisk bakgrund är något som påverkar elevernas upplevelser.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Behnke, Ralph R. & Sawyer, Chris R (2000). Anticipatory Anxiety Patterns for Male and Female Public Speakers. Communication Education, 2, s. 187-195.
Bem Lipsitz, Sandra (1981). Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing. Psychological Review, 88, 354-364.
Malmgren, Gun (1992). Gymnasiekulturer. Lärare och elever om svenska och kultur. Lund: Didaktikseminariet Lunds universitet.
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Fritzes: Stockholm. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2014 Woxström

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Sanna Woxström är nyutexaminerad gymnasielärare i svenska och spanska från Linköpings universitet. Hon arbetar som lärare i Svenska för invandrare på Centrum för flexibelt lärande i Söderhamn. Hennes båda examensarbeten har behandlat muntlig framställning och retorik.