Vad händer i mötet mellan andraspråkselever och det nationella provet i naturvetenskap?

Authors

  • Maria Eriksson licentiand vid FontD

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14318

Keywords:

Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik, Naturvetenskap

Abstract

Elever med svenska som andraspråk står inför en dubbel uppgift i skolan. De ska lära sig ett nytt språk samtidigt som de ska lära sig vad som krävs i de olika ämnena. Genom muntliga samtal kan elever med arabiska som förstaspråk lättare visa sina kunskaper i naturvetenskap.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Maria Eriksson, licentiand vid FontD

Maria Eriksson Maria Eriksson har arbetat i  grundskolan i 20 år som lärare i matematik och NO- ämnen och med elever med olika språkliga bakgrunder. Hon har också arbetat i en projektgrupp med uppdraget att ta fram uppgifter till de nationella proven i åk 6 i NO-ämnena.

References

Balan, A. (2012). Assessment for learning: a case study in mathematics education.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

Jönsson, A. (2010). Lärande bedömning(Formative assessment): Gleerups, Malmö.

Jönsson, A. (2012). Att bedöma autentiska uppgifter: en rapport om utmaningar och möjligheter vid bedömning av förväntade läranderesultat i högre utbildning.

Lundahl, C. (2009). Varför Nationella prov?-framväxt, dilemman, möjligheter(Why National tests?): Studentlitteratur AB, Lund.

OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2009). Top of the class: High performers in science in PISA 2006. Paris: OECD.

OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2010). PISA 2009 results: Overcoming social backgrounds - Equity in learning opportunities and outcomes (Volume 2). Paris: OECD.

Paul, B., & Dylan, W. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), 5-31.

Downloads

Published

2014-12-11

How to Cite

Eriksson, M. (2014). Vad händer i mötet mellan andraspråkselever och det nationella provet i naturvetenskap?. Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14318