No. 6 (2014)
From teachers

Vad händer i mötet mellan andraspråkselever och det nationella provet i naturvetenskap?

Maria Eriksson
licentiand vid FontD
Bio

Published 2014-12-11

Keywords

  • Didaktik och lärande,
  • Ämnesdidaktik,
  • Naturvetenskap

How to Cite

Eriksson, M. (2014). Vad händer i mötet mellan andraspråkselever och det nationella provet i naturvetenskap?. Venue, (6), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14318

Abstract

Elever med svenska som andraspråk står inför en dubbel uppgift i skolan. De ska lära sig ett nytt språk samtidigt som de ska lära sig vad som krävs i de olika ämnena. Genom muntliga samtal kan elever med arabiska som förstaspråk lättare visa sina kunskaper i naturvetenskap.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Balan, A. (2012). Assessment for learning: a case study in mathematics education.

  2. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

  3. Jönsson, A. (2010). Lärande bedömning(Formative assessment): Gleerups, Malmö.

  4. Jönsson, A. (2012). Att bedöma autentiska uppgifter: en rapport om utmaningar och möjligheter vid bedömning av förväntade läranderesultat i högre utbildning.

  5. Lundahl, C. (2009). Varför Nationella prov?-framväxt, dilemman, möjligheter(Why National tests?): Studentlitteratur AB, Lund.

  6. OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2009). Top of the class: High performers in science in PISA 2006. Paris: OECD.

  7. OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2010). PISA 2009 results: Overcoming social backgrounds - Equity in learning opportunities and outcomes (Volume 2). Paris: OECD.

  8. Paul, B., & Dylan, W. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), 5-31.