Vad händer i mötet mellan andraspråkselever och det nationella provet i naturvetenskap?

Published 2014-12-11
Keywords
- Didaktik och lärande,
- Ämnesdidaktik,
- Naturvetenskap
How to Cite
Abstract
Elever med svenska som andraspråk står inför en dubbel uppgift i skolan. De ska lära sig ett nytt språk samtidigt som de ska lära sig vad som krävs i de olika ämnena. Genom muntliga samtal kan elever med arabiska som förstaspråk lättare visa sina kunskaper i naturvetenskap.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Balan, A. (2012). Assessment for learning: a case study in mathematics education.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
Jönsson, A. (2010). Lärande bedömning(Formative assessment): Gleerups, Malmö.
Jönsson, A. (2012). Att bedöma autentiska uppgifter: en rapport om utmaningar och möjligheter vid bedömning av förväntade läranderesultat i högre utbildning.
Lundahl, C. (2009). Varför Nationella prov?-framväxt, dilemman, möjligheter(Why National tests?): Studentlitteratur AB, Lund.
OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2009). Top of the class: High performers in science in PISA 2006. Paris: OECD.
OECD, O. f. E. C.-o. a. D. (2010). PISA 2009 results: Overcoming social backgrounds - Equity in learning opportunities and outcomes (Volume 2). Paris: OECD.
Paul, B., & Dylan, W. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), 5-31.