No. 8 (2015)
Articles

Utomhusdidaktik i högstadiet – fungerar det?

Emilia Fägerstam
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Ungdomar i en linje som drar ett fisknät.
Categories

Published 2015-03-30

Keywords

  • Utomhusdidaktik

How to Cite

Fägerstam, E. (2015). Utomhusdidaktik i högstadiet – fungerar det?. Venue, (8), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1549

Abstract

”Det kommer aldrig att fungera, det är ju tonåringar det handlar om, tänk om det regnar. De vill inte gå ut”. Det är en vanlig farhåga inför att undervisa utanför klassrummet och yttrades av en lärare inför vårt forskningsprojekt i utomhusdidaktik för högstadieelever. Fick läraren rätt? Vad tycker lärare i år 7–9 om utomhusdidaktik efter ett år av regelbunden utomhusundervisning?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M., & Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Shrewsbury, UK: Field Studies Council/National Foundation for Educational Research.
  2. Skolverket. (2001). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.