Utomhusdidaktik i högstadiet – fungerar det?

Authors

  • Emilia Fägerstam Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1549

Keywords:

Utomhusdidaktik

Abstract

”Det kommer aldrig att fungera, det är ju tonåringar det handlar om, tänk om det regnar. De vill inte gå ut”. Det är en vanlig farhåga inför att undervisa utanför klassrummet och yttrades av en lärare inför vårt forskningsprojekt i utomhusdidaktik för högstadieelever. Fick läraren rätt? Vad tycker lärare i år 7–9 om utomhusdidaktik efter ett år av regelbunden utomhusundervisning?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Emilia Fägerstam, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Emilia Fägerstam Emilia Fägerstam är forskare i pedagogik vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet och disputerade 2012 med avhandlingen Place and space. Perspectives on outdoor teaching and learning. Emilias intresseområden är utomhusdidaktik och naturvetenskapens didaktik. Hon undervisar och handleder på olika lärarutbildningar, både på grundläggande och avancerad nivå.

References

Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M., & Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning. Shrewsbury, UK: Field Studies Council/National Foundation for Educational Research.

Skolverket. (2001). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.

Ungdomar i en linje som drar ett fisknät.

Downloads

Published

2015-03-30

How to Cite

Fägerstam, E. (2015). Utomhusdidaktik i högstadiet – fungerar det?. Venue, (8), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1549