Linköpingsdoktorer höjer nivån på pedagogisk forskning i Rwanda
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15414Keywords:
Matematik, ÄmnesdidaktikAbstract
Tack vare samarbetet med Linköpings universitet har en forskarutbildning i pedagogik för första gången genomförts med deltagare från Rwanda. Nio universitetslärare vid Universitetet i Rwanda har doktorerat i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Doyle, W. (2000). Authenticity. Paper presented at American Educational Research Association (AERA), Annual Meeting 24-28 April, 2000, New Orleans, USA.
Dewey, J. (1938/1997). Experience and education. New York: Touchstone.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2015 Andersson, Andersson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Sven Andersson är professor Emeritus vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings Universitet. Under senare år har hans forskningsintresse fokuserat lärande i olika kontexter, IKT och lärande samt studieteknik relaterat till bedömning inom den högre utbildningen. Inom forskningsprogrammet i pedagogik för deltagare från Rwanda var Sven projektledare och huvudhandledare for doktorander som studerade bedömning och IKT/lärande.
Ingrid Andersson är docent i pedagogiskt arbete med inriktning mot språk och lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings Universitet. Hennes forskningsintressen rör lärande i flerspråkiga miljöer och yrkessocialisation. Hon var inom projektet huvudhandledare för sex av doktoranderna från Rwanda som studerade lärande i flerspråkiga miljöer och hur skolmatematik kan kontextualiseras i kulturella praktiker.