Lärarens metodval – avgörande för vilka matematiska förmågor eleverna kan utveckla

Authors

  • Margareta Engvall Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1656

Keywords:

Didaktik och lärande, Ämnesdidaktik, Matematik

Abstract

Vad får elever möjlighet att lära sig beroende på vilka metoder som används i matematikundervisningen? Frågan har tidigare bearbetats i en avhandling 1 som här aktualiseras på nytt.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Margareta Engvall, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Margareta Engvall Margareta Engvall är lektor i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet och bedriver forskning inom det matematikdidaktiska fältet med särskilt intresse för kommunikationen i matematikklassrummet i de tidiga skolåren.

References

Cobb, P. & Yackel, E. (1996). Constructivst, Emergent, and Sociocultural Perspectives in the Context of Developmental Research. Educational Psychologist, 31(3/4), 175-190.

Cohen, D. K., Raudenbush, S. W., & Ball D. L. (2003). Resources, instruction, and research. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25, 119-122.

Hiebert, J., & Grouws, D. A. (2007). The effects of classroom mathematics teaching on students’ learning. In F. K. Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 371-404). Charlotte, N.C.: Information Age Publishing.

Hög tid för matematik. (2001). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs univ. Hämtad 25 maj 2012, från http://ncm.gu.se/node/462

Jablonka, E, (2011). The (hidden) rules in a mathematics classroom. I G. Brandell & A. Pettersson (red.), Matematikundervisning: vetenskapliga perspektiv (s. 65-91). Stockholm: Stockholms universitets förlag.

Ju, M. K., & Kwon, O. N. (2007). Ways of talking and ways of positioning: Students’ beliefs in an inquiry-oriented differential equations class. Journal of Mathematical Behavior, 26, 267-280.

Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.), (2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington, D.C.: National Academy Press.

Marton, F. (2000). Om konsten att lära alla allt. Pedagogisk forskning i Sverige, 5, 151-154.

Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and awareness. Mahwah, N.J.: Erlbaum.

O’Connors, M. C., & Michaels, S. (1993). Aligning Academic Task and Participation Status through Revoicing: Analysis of a Classroom Discourse Strategy. Anthropology & Education Quarterly, 24, 318-335.

Pettersson, A. (2010). Satsa medvetet på matematik. Newsmill. Hämtad 28 februari 2013 

Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1997). Understanding and improving classroom mathematics instruction. Phi Delta Kappan, 79, 14-21.

Lärare med elev.

Downloads

Published

2016-04-25

How to Cite

Engvall, M. (2016). Lärarens metodval – avgörande för vilka matematiska förmågor eleverna kan utveckla. Venue, (10), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1656

Issue

Section

Articles

Categories