Fokusgruppssamtal om svåra frågor

Authors

  • Ann-Marie Markström Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
  • Ann-Charlott Münger Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och sociologi, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1764

Keywords:

Lärarutbildning, Specialpedagogik

Abstract

Orosanmälningar till socialtjänsten hör till en av de arbetsuppgifter som upplevs som svåra i förskola och skola. I ett aktuellt forskningsprojekt har fokusgruppssamtal visat sig vara en fruktbar metod för att tillsammans i grupp bearbeta, diskutera och reflektera över hur man i förskola och skola kan identifiera och stödja barn som bevittnar i våld i hemmet. Detta projekt har väckt frågan om en bredare användning av fokusgruppssamtal som pedagogiskt verktyg i förskola och skola.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Ann-Marie Markström, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Ann-Marie MArkström Ann-Marie Markström är biträdande professor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse rör huvudsakligen barns och föräldrars möten med samhällets välfärdsinstitutioner såsom förskola, skola och socialtjänst.

Ann-Charlott Münger, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och sociologi, Linköpings universitet

ann-charlotte-munger11.jpgAnn-Charlotte Münger är universitetslektor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse är barn och unga och deras möte med välfärdens institutioner. 

References

Bruno, Linnéa. (2012) Pedagoger i det sociala uppdragets gränstrakter. Att hantera familjerättsliga processer, hot och våld. Sociologisk forskning, 49 (3), 189–210.

Hydén, Lars Christer & Bülow, Pia. (2003) Who's talking: drawing conclusions from focus groups—some methodological considerations. International Journal of Social Research Methodology, 6(4), 305-321. doi.org/10.1080/13645570210124865

Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.

Wibeck, Victoria, Abrandt Dahlgren, Madeleine & Öberg, Gunilla. (2007) Learning in focus in groups and analytical dimension for enhancing focus group research. Qualitative Research. 7(2), 249-267. doi/10.1177/1468794107076023

Överlien, Carolina. (2012). Våld i hemmet. Barns strategier. Malmö: Gleerups.

Fokussamtal pågår.

Downloads

Published

2017-05-11

How to Cite

Markström, A.-M., & Münger, A.-C. (2017). Fokusgruppssamtal om svåra frågor. Venue, (12), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1764