![Fokussamtal pågår.](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/article_1626_cover_sv_SE.jpg)
Published 2017-05-11
Keywords
- Lärarutbildning,
- Specialpedagogik
How to Cite
Abstract
Orosanmälningar till socialtjänsten hör till en av de arbetsuppgifter som upplevs som svåra i förskola och skola. I ett aktuellt forskningsprojekt har fokusgruppssamtal visat sig vara en fruktbar metod för att tillsammans i grupp bearbeta, diskutera och reflektera över hur man i förskola och skola kan identifiera och stödja barn som bevittnar i våld i hemmet. Detta projekt har väckt frågan om en bredare användning av fokusgruppssamtal som pedagogiskt verktyg i förskola och skola.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bruno, Linnéa. (2012) Pedagoger i det sociala uppdragets gränstrakter. Att hantera familjerättsliga processer, hot och våld. Sociologisk forskning, 49 (3), 189–210.
Hydén, Lars Christer & Bülow, Pia. (2003) Who's talking: drawing conclusions from focus groups—some methodological considerations. International Journal of Social Research Methodology, 6(4), 305-321. doi.org/10.1080/13645570210124865
Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, Victoria, Abrandt Dahlgren, Madeleine & Öberg, Gunilla. (2007) Learning in focus in groups and analytical dimension for enhancing focus group research. Qualitative Research. 7(2), 249-267. doi/10.1177/1468794107076023
Överlien, Carolina. (2012). Våld i hemmet. Barns strategier. Malmö: Gleerups.