Fokusgruppssamtal om svåra frågor
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1764Keywords:
Lärarutbildning, SpecialpedagogikAbstract
Orosanmälningar till socialtjänsten hör till en av de arbetsuppgifter som upplevs som svåra i förskola och skola. I ett aktuellt forskningsprojekt har fokusgruppssamtal visat sig vara en fruktbar metod för att tillsammans i grupp bearbeta, diskutera och reflektera över hur man i förskola och skola kan identifiera och stödja barn som bevittnar i våld i hemmet. Detta projekt har väckt frågan om en bredare användning av fokusgruppssamtal som pedagogiskt verktyg i förskola och skola.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bruno, Linnéa. (2012) Pedagoger i det sociala uppdragets gränstrakter. Att hantera familjerättsliga processer, hot och våld. Sociologisk forskning, 49 (3), 189–210.
Hydén, Lars Christer & Bülow, Pia. (2003) Who's talking: drawing conclusions from focus groups—some methodological considerations. International Journal of Social Research Methodology, 6(4), 305-321. doi.org/10.1080/13645570210124865
Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, Victoria, Abrandt Dahlgren, Madeleine & Öberg, Gunilla. (2007) Learning in focus in groups and analytical dimension for enhancing focus group research. Qualitative Research. 7(2), 249-267. doi/10.1177/1468794107076023
Överlien, Carolina. (2012). Våld i hemmet. Barns strategier. Malmö: Gleerups.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2017 Markström, Münger

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ann-Marie Markström är biträdande professor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse rör huvudsakligen barns och föräldrars möten med samhällets välfärdsinstitutioner såsom förskola, skola och socialtjänst.
Ann-Charlotte Münger är universitetslektor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse är barn och unga och deras möte med välfärdens institutioner.