Lärares uppfattning av samarbete med elevhälsan

Authors

  • Maja Johansson Gaimer Sjukhusskolan vid Linköpings universitetssjukhus
  • Susanne Kreitz-Sandberg Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1871

Keywords:

Specialpedagogik, Elevhälsan

Abstract

Hur upplever lärarna samarbetet med elevhälsan? Denna artikel presenterar resultat från fokusgrupper och enkäter med lärare om deras upplevelse av samverkan med andra professioner i skolan. Elevhälsan kan inkludera professioner som läkare, psykolog, kurator, sjuksköterska samt speciallärare och specialpedagog. Vilka professioner som är aktuella i olika skolformer kan variera nationellt och internationellt men tillgängligheten verkar vara en nyckelfaktor för ett framgångsrikt elevhälsoarbete.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Maja Johansson Gaimer, Sjukhusskolan vid Linköpings universitetssjukhus

Maria J Gaimer Maja Johansson Gaimer är legitimerad lärare och arbetar vid sjukhusskolan på Linköpings universitetssjukhus. Hon är intresserad av det förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbetet och hur det kan organiseras för att stödja elever i behov av särskilt stöd. Hon har i sitt magisterarbete i pedagogik undersökt hur lärare uppfattar samarbetet med elevhälsan.

Susanne Kreitz-Sandberg, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Susanne Kreitz-Sandberg Susanne Kreitz-Sandberg är lektor i pedagogik på Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.

References

Blomqvist, Suzanne (2009). Kompetensutnyttjande i mångprofessionella psykiatriska team (Linköping Studies in Arts and Science No. 491; Linköping Studies in Behavioural Science No. 145) Linköpings Universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköping.

Hylander, Ingrid (2011). Elevhälsans professioner egna och andras föreställningar. FOG rapport, 70. Linköpings universitet, institutionen för beteendevetenskap och lärande.

Johansson Gaimer, Maja (2017). Lärares uppfattningar av samarbete med elevhälsan – Faktorer som kan underlätta eller försvåra samarbete, Magisteruppsats 30 hp, Magisterprogram i pedagogiskt arbete, ISRN 2017:02, Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande.

Kreitz-Sandberg, Susanne (2015). ”’As an educator you have to fix many things on your own’: A study of teachers’ perspectives on organizing inclusion in various welfare contexts” i Hellesdatter-Jacobsen, Gro (red.) Rights of Children in the Nordic Welfare States: Conceptual and Empirical Enquiries (s. 145-167). Århus: Aarhus University Press, 2015.

Skolinspektionen (2015). Elevhälsa. Elevers behov och skolans insatser. Kvalitetsgranskning, rapport 2015:05. Stockholm: Skolinspektionen.

SOU (2000:19). Från dubbla spår till elevhälsa. Slutbetänkande av Elevvårdsutredningen. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Sveriges Riksdag (2010). Skollagen 2010:800. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Pedagog, läkare och psykolog håller skakar hand med varandra.

Downloads

Published

2018-01-25

How to Cite

Johansson Gaimer, M., & Kreitz-Sandberg, S. (2018). Lärares uppfattning av samarbete med elevhälsan. Venue, (14), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1871