No. 14 (2018)
Articles

Lärares uppfattning av samarbete med elevhälsan

Maja Johansson Gaimer
Sjukhusskolan vid Linköpings universitetssjukhus
Bio
Susanne Kreitz-Sandberg
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet
Bio
Pedagog, läkare och psykolog håller skakar hand med varandra.

Published 2018-01-25

Keywords

  • Specialpedagogik,
  • Elevhälsan

How to Cite

Johansson Gaimer, M., & Kreitz-Sandberg, S. (2018). Lärares uppfattning av samarbete med elevhälsan. Venue, (14), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1871

Abstract

Hur upplever lärarna samarbetet med elevhälsan? Denna artikel presenterar resultat från fokusgrupper och enkäter med lärare om deras upplevelse av samverkan med andra professioner i skolan. Elevhälsan kan inkludera professioner som läkare, psykolog, kurator, sjuksköterska samt speciallärare och specialpedagog. Vilka professioner som är aktuella i olika skolformer kan variera nationellt och internationellt men tillgängligheten verkar vara en nyckelfaktor för ett framgångsrikt elevhälsoarbete.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Blomqvist, Suzanne (2009). Kompetensutnyttjande i mångprofessionella psykiatriska team (Linköping Studies in Arts and Science No. 491; Linköping Studies in Behavioural Science No. 145) Linköpings Universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköping.

  2. Hylander, Ingrid (2011). Elevhälsans professioner egna och andras föreställningar. FOG rapport, 70. Linköpings universitet, institutionen för beteendevetenskap och lärande.

  3. Johansson Gaimer, Maja (2017). Lärares uppfattningar av samarbete med elevhälsan – Faktorer som kan underlätta eller försvåra samarbete, Magisteruppsats 30 hp, Magisterprogram i pedagogiskt arbete, ISRN 2017:02, Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande.

  4. Kreitz-Sandberg, Susanne (2015). ”’As an educator you have to fix many things on your own’: A study of teachers’ perspectives on organizing inclusion in various welfare contexts” i Hellesdatter-Jacobsen, Gro (red.) Rights of Children in the Nordic Welfare States: Conceptual and Empirical Enquiries (s. 145-167). Århus: Aarhus University Press, 2015.

  5. Skolinspektionen (2015). Elevhälsa. Elevers behov och skolans insatser. Kvalitetsgranskning, rapport 2015:05. Stockholm: Skolinspektionen.

  6. SOU (2000:19). Från dubbla spår till elevhälsa. Slutbetänkande av Elevvårdsutredningen. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

  7. Sveriges Riksdag (2010). Skollagen 2010:800. Stockholm: Utbildningsdepartementet.