No. 16 (2019): Pedagogiskt arbete
Articles

Socialt samspel i förskolan: datorspelande, språkanvändning och tambursamtal

Polly Björk-Willén
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Categories

Published 2018-09-20

Keywords

  • Lek,
  • Flerspråkighet

How to Cite

Björk-Willén, P. (2018). Socialt samspel i förskolan: datorspelande, språkanvändning och tambursamtal. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1878

Abstract

Det är fri lek i förskolan. Otto och Lisa sitter framför datorn och spelar. Datorspelet de använder handlar om gubben Pettsons katt Findus som leker skeppsbrott, vilket innebär att spelaren ska föra Findus genom en hinderbana som går ut på att inte nudda golvet i Pettsons sal. Det är Otto som håller i musen och Lisa sitter engagerat bredvid och deltar genom att kommentera spelet. Samtidigt som barnen spelar så diskuterar de även andra saker.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Björk-Willén, P. (2006). Lära och leka med flera språk. Socialt samspel i flerspråkig förskola. Linköping Studies in Arts and Science, 376, (Doktorsavhandling). Linköping: Linköpings universitet.

  2. Björk-Willén, P. (2011). Händelser vid datorn. Förskolebarns positioneringsarbete och datorspelets agens. Barn, 3-4, 75-92.

  3. Björk-Willén, P. (2012). Being doggy: Disputes embedded in preschooler’s family role-play.

  4. I S. Danby & M. Theobald (red.), Disputes in everyday Life (s.119-140). Bingley, UK: Emerald .

  5. Björk-Willén, P. (2013). Samtal i förskolans tambur – på skilda villkor. I P. Björk-Wilén; S. Gruber & T. Puskás, (red.), Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag (s. 91-115). Stockholm: Liber.

  6. Björk-Willén, P. (2014). Föräldrasamverkan i förskolan ur ett språkligt mångfaldsperspektiv. I I. Tallberg Broman & O. Sernhede (red.), Segregation, lärande och utbildning (s. 123- 142). Stockholm: Liber.

  7. Björk-Willén, P. (2016). The preschool entrance hall: A bilingual transit zone for preschoolers, In A. Bateman & A. Church (red.) Children's knowledge-in-interaction. Studies in Conversation Analysis (s.169-187), Singapore: Springer.

  8. Björk-Willén, P. (red) (2018). Svenska som andraspråk i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur.

  9. Björk-Willén, P. & Aronsson, K. (2014). Preschoolers “animation” of computer games. Mind Culture and Activity: an International Journal 21, 318-316.

  10. Björk-Willén, P. & Cromdal, J. (2009). When education seeps into ‘free play’: How preschool children accomplish multilingual education. Journal of Pragmatics 41, 1493-1518.

  11. Cekaite, A. & Björk-Willén, P. (2017) Svenska som andraspråk i förskolan: Utveckling i lek och lärarledda aktiviteter, I A-L. Lindgren; N. Pramling & R. Säljö (red), Förskolan och barns utveckling (s. 125-137). Malmö: Gleerups utbildning AB.

  12. Corsaro, W. (2005). The sociology of childhood. Thousand Oaks, California: Pine Forge Pre. Garfinkel, H. (1967). Studies in ethnomethodology. New Jersey: Prentice-Hall Inc.

  13. Goldman, L. R. (1998). Child’s play: myth, mimesis, and make-believe. Oxford: Berg Goodwin, C. (2000). Action and embodiment within situated human interaction. Journal of Pragmatics 32: 1489-1522.

  14. Goffman, E. (1981). Forms of talk. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

  15. Guldal, T. M. (1997). Three children, two languages. The role of code selection in organizing conversation. (Doktorsavhandling). Trondheim: NTNU.

  16. Gumpertz, J. (1982). Conversational code-switching. I J. Gumperz Discource strategies (s.59-99). Cambridge: University Press.

  17. Kyratzis, A. (2014). Peer interaction, framing, and literacy in preschool bilingual pretend play. I A. Cekaite, S. Blum-Kulka, V. Grøver & E. Teubal (red.), Children’s Peer Talk: Learning from Each Other (s. 214– 234). Cambridge: Cambridge University Press.

  18. Markström, A-M. (2007). Hallen – en plats I skärningspunkten mellan privat och offentligt. I Gunilla Halldén (red), Den moderna barndomen och barns vardagsliv (s. 97-118). Stockholm: Carlssons.

  19. Ochs, E. (1996). Linguistics resources for socializing humanity. I J. Gumperz & S. C. Levinson (red.), Rethinking linguistic Relativity (s. 407–438). Cambridge, MA: Cambridge University Press.

  20. Sacks, H. (1984). Notes on methodology. In J.M. Atkins and J. Heritage (eds.) Structures of social action: Studies in conversational analysis, 21-27. Cambridge: Cambridge University Press.

  21. Sacks, H. (1992). Lectures on conversation. G. Jefferson (red), Volume 2. Oxford: Blackwell.

  22. Skolverket Rapport 452 (2017). Beskrivande data 2016, Förskola, skola och vuxenutbildning. Stockholm: Statens Skolverk.

  23. Stevens, R.; Satwicz, T. & McCarthy, L. (2008). In-Game, in-room, in-world: Reconnection video game play to the rest of kid’ lives. I K. Salen (red). The ecology of games: Connection youth, games and learning, (s 41-66). Cambridge, MA: The MIT Press.

  24. Strömqvist, S. (1984). Make believe through words. A linguistic study of children’s play with a doll’s house. Gothenburg monographs in linguistics, 4, (Doktorsavhandling) Göteborg: University of Göteborg.