
Published 2020-02-27
Keywords
- rekrytering,
- matchmaker,
- yrkeslärare
How to Cite
Mårtensson, Åsa. (2020). Rekryterare, matchmaker och brandman. Venue, (18). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1697
Abstract
Att planera, genomföra och följa upp elevers lärande är centralt i alla lärares arbete. I denna artikel är syftet att beskriva och analysera hur yrkeslärare arbetar för att planera för och följa upp elevers lärande under den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen. Under vilka villkor arbetar lärarna, vilka konsekvenser får det för eleverna och vad krävs för en lärorik tid på apl?
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Fejes, Andreas. & Köpsén, Susanne. (2014) Vocational teachers’ identity formation through boundary crossing. Journal of Education and Work, 27(3), 265–283.
- Fjellström, M. (2017) Becoming a construction worker: a study of vocational learning in school and work life. Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 122
- SFS 2010:2039. Gymnasieförordningen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
- Skolinspektionen. (2013) Fördjupad tillsyn på yrkesprogram. (hämtad 181118 kl. 11:32). Tillgänglig via: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/fordjupat-tema-reg-tillsyn/2013/yrkesprogram/fordjupat-tema-tillsyn-apl.pdf.
- Skolinspektionen. (2011) Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken – en kvalitetsgranskning av gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningar. (hämtad 181118 kl. 11.35) Tillgänglig via: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2011/yrkesforberedande-utbildningar/slutrapport-arbetsplatsforlagd-utbildning-i-praktiken.pdf
- Skolverket. (2019) Sök statistik: Samtliga skolformer – Personal – Riksnivå. (hämtad 190514 kl. 10.41) Tillgänglig via: https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/sok-statistik-om-forskola-skola-och-vuxenutbildning?sok=SokC&omrade=Personal&lasar=2018/19&verkform=Gymnasieskolan&run=1