Rekryterare, matchmaker och brandman
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1697Keywords:
rekrytering, matchmaker, yrkeslärareAbstract
Att planera, genomföra och följa upp elevers lärande är centralt i alla lärares arbete. I denna artikel är syftet att beskriva och analysera hur yrkeslärare arbetar för att planera för och följa upp elevers lärande under den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen. Under vilka villkor arbetar lärarna, vilka konsekvenser får det för eleverna och vad krävs för en lärorik tid på apl?
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Fejes, Andreas. & Köpsén, Susanne. (2014) Vocational teachers’ identity formation through boundary crossing. Journal of Education and Work, 27(3), 265–283.
Fjellström, M. (2017) Becoming a construction worker: a study of vocational learning in school and work life. Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 122
SFS 2010:2039. Gymnasieförordningen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
Skolinspektionen. (2013) Fördjupad tillsyn på yrkesprogram. (hämtad 181118 kl. 11:32). Tillgänglig via: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/fordjupat-tema-reg-tillsyn/2013/yrkesprogram/fordjupat-tema-tillsyn-apl.pdf.
Skolinspektionen. (2011) Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken – en kvalitetsgranskning av gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningar. (hämtad 181118 kl. 11.35) Tillgänglig via: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2011/yrkesforberedande-utbildningar/slutrapport-arbetsplatsforlagd-utbildning-i-praktiken.pdf
Skolverket. (2019) Sök statistik: Samtliga skolformer – Personal – Riksnivå. (hämtad 190514 kl. 10.41) Tillgänglig via: https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/sok-statistik-om-forskola-skola-och-vuxenutbildning?sok=SokC&omrade=Personal&lasar=2018/19&verkform=Gymnasieskolan&run=1

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2020 Åsa Mårtensson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.