Bedömning av yngre elevers muntliga berättande

Svårigheter, möjligheter och tillvägagångssätt

Authors

  • Fredrik Alm PeDi, IBL, Linköpings universitet
  • Marie Unosson

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1813

Keywords:

muntligt berättande, bedömning, yngre elever

Abstract

I den här texten vill vi uppmärksamma en svår och viktig men ibland bortglömd del av svensklärares bedömningspraktik, nämligen bedömning av elevers muntliga berättande. Då menar vi inte muntlig framställning eller en redovisning inför klassen utan en förmåga att självständig berätta om eller sammanhängande återge händelser, historier och upplevelser. Kunskapsbedömning beskrivs ibland som en av läraryrkets svåraste uppgifter, och en specifik bedömning som en del lärare finner extra svår att lyckas med är den av elevers muntliga berättande.  Inte minst gäller det för elever med något språkhinder. I en kvalitativ studie har Unosson (2017) undersökt hur lågstadielärare från fem skolor resonerar kring sitt arbete med att bedöma elevers muntliga berättande. Med utgångspunkt i den studien belyser vi i den här artikeln varför lärare finner elevers muntliga berättande svårbedömt, och hur de praktiskt går tillväga för att öka chanserna att lyckas med att bedöma den förmågan.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Green, S. K. & Johnson, R. L. (2009). Assessment is Essential. New York: McGraw-Hill.

Kaderavek, J. N., Gillam, R. B., Ukrainetz, T. A., Justice, L. M., & Eisenberg, S.N. (2004). School-Age Children´s Self-Assessment of Oral Narrative Production. Communication Disorders Quarterly, 26, 37-48

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2016). Nya språket lyfter! Stockholm: Skolverket.

Unosson, M. (2017). Bedömning av elevers muntliga berättande: En kvalitativ intervjustudie av lärares bedömningspraktik. Linköping: Linköpings universitet (Examensarbete Speciallärarprogrammet).

Tomlinson, C. A. (2005). Grading and Differentiation: Paradox or Good Practice? Theory into Practice, 44, 262-269.

Downloads

Published

2020-11-06

How to Cite

Alm, F., & Unosson, M. (2020). Bedömning av yngre elevers muntliga berättande: Svårigheter, möjligheter och tillvägagångssätt. Venue, (18). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1813

Issue

Section

Venue Articles

Categories