Published 2021-01-04
Keywords
- konflikthantering
How to Cite
Copyright (c) 2021 Andrzej Szklarski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Konflikter kan hanteras destruktivt eller konstruktivt. Destruktiv hantering av vardagliga konflikter med jämnåriga dominerar kraftigt bland gymnasieungdomar. Det är därför viktigt att hjälpa ungdomarna att utveckla förmågor för konstruktiv konflikthantering. Utifrån en spelteoretisk metod skapades ett förhållningssätt som efter testning visade sig vara effektivt för att främja konstruktiv konflikthantering. Förhållningssättet upplevdes också övervägande positivt av ungdomarna efter dess användning under en veckas träningsperiod.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Axelrod, R. (1997). The complexity of cooperation: agent-based models of competition and collaboration. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
- Edman Ståhl, I. (1999). Det går att göra så här! Om att lösa vardagskonflikter. Hässelby: Runa Förlag.
- Ellmin, R. (2008). Konflikthantering i skolan – den andra baskunskapen. Stockholm: Natur och Kultur.
- Goldstein, A.P., Glick, B. & Gibbs, J.C. (2000). Aggression replacementtraining. En multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ. Aneby: KM-förlaget.
- Hakvoort, I. & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups.
- Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1995). Teaching students to be peacemakers. Edina: Interaction Book Company.
- Kimber, B. (2007). SET Social och emotionell träning: en introduktion. Stockholm: Natur och kultur.
- Longaretti, L. & Wilson, J. (2006). The impact of perceptions on conflict management. Educational Research Quarterly, 29(4), 3-15.
- Szklarski, A. (2018). Promoting constructive collaborative conflict management through a game theory inspired approach. Labor et Educatio, 6, 213-236.
- Thomas, K.W & Kilmann, R.H. (2007). Thomas-Kilmann conflict mode instrument. Mountain View: Xicom, a subsidiary of CPP Inc.
- Woody, D. (2001). A comprehensive school-based conflict-resolution model. Children and Schools, 23(2), 115-123.