No. 19 (2021): Venue
Venue Articles

Hantering av gymnasieungdomars vardagliga konflikter med jämnåriga

Andrzej Szklarski
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

Published 2021-01-04

Keywords

  • konflikthantering

How to Cite

Szklarski, A. (2021). Hantering av gymnasieungdomars vardagliga konflikter med jämnåriga. Venue, (19). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3171

Abstract

Konflikter kan hanteras destruktivt eller konstruktivt. Destruktiv hantering av vardagliga konflikter med jämnåriga dominerar kraftigt bland gymnasieungdomar. Det är därför viktigt att hjälpa ungdomarna att utveckla förmågor för konstruktiv konflikthantering. Utifrån en spelteoretisk metod skapades ett förhållningssätt som efter testning visade sig vara effektivt för att främja konstruktiv konflikthantering. Förhållningssättet upplevdes också övervägande positivt av ungdomarna efter dess användning under en veckas träningsperiod.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Axelrod, R. (1997). The complexity of cooperation: agent-based models of competition and collaboration. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  2. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
  3. Edman Ståhl, I. (1999). Det går att göra så här! Om att lösa vardagskonflikter. Hässelby: Runa Förlag.
  4. Ellmin, R. (2008). Konflikthantering i skolan – den andra baskunskapen. Stockholm: Natur och Kultur.
  5. Goldstein, A.P., Glick, B. & Gibbs, J.C. (2000). Aggression replacementtraining. En multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ. Aneby: KM-förlaget.
  6. Hakvoort, I. & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups.
  7. Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1995). Teaching students to be peacemakers. Edina: Interaction Book Company.
  8. Kimber, B. (2007). SET Social och emotionell träning: en introduktion. Stockholm: Natur och kultur.
  9. Longaretti, L. & Wilson, J. (2006). The impact of perceptions on conflict management. Educational Research Quarterly, 29(4), 3-15.
  10. Szklarski, A. (2018). Promoting constructive collaborative conflict management through a game theory inspired approach. Labor et Educatio, 6, 213-236.
  11. Thomas, K.W & Kilmann, R.H. (2007). Thomas-Kilmann conflict mode instrument. Mountain View: Xicom, a subsidiary of CPP Inc.
  12. Woody, D. (2001). A comprehensive school-based conflict-resolution model. Children and Schools, 23(2), 115-123.