Att utveckla förmågan att reflektera om sin yrkespraktik

Authors

  • Malin Nyberg Rönninge Gymnasium
  • Swedish Swedish

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3696

Keywords:

Swedish

Abstract

Reflektionsuppgifter av olika slag är viktigt på många yrkesprogram. Genom reflektionen förväntas eleverna analysera sina erfarenheter och koppla samman teori och praktik. På så sätt kan de utveckla en begynnande yrkesidentitet. Att reflektera kan dock vara en utmaning för många elever. Den här artikeln bidrar med kunskap både om hur eleverna gör när de reflekterar och om vad lärare skulle behöva lyfta fram i undervisningen för att stötta elevernas reflektionsförmåga.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Carlgren, I. (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos.

Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. C. Heath & Co.

Ellström, P-E. (1992). Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet. Problem, begrepp och teoretiska perspektiv. Stockholm: Norstedts Juridik AB.

Ellström, P.-E. (2009). Lärande i arbetsliv och yrkesutbildning. I Hansson, T. (red). Didaktik för yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur.

Hahl, K., & Mikulec, E. (2018). Student reflections on teacher identity development in a year-long Secondary teacher preparation program. Australian Journal of Teacher Education, 43 (12), 42-58.

Korthagen, F. & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching: theory and practice, 11 (1), 47-71.

Lindberg, V. (2003). Learning practices in vocational education. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(2), 157-179.

Lundgren, M., Nerström, N., & Fändrik, A. K. (2016). Yrkeselever och deras förmåga att bedöma sin egen kunskapsutveckling: En kvalitativ fallstudie av yrkeslärares kollegiala lärande och utvecklingsarbete i en forskningscirkel. Konferensbidrag, Muntlig presentation med publicerat abstract (Refereegranskat). NORDYRK – Common Nordic challenges with regard to vocational education. Roskilde, Danmark, 8-10 juni 2016.

Marton, F. (1981). Phenomenography – describing conceptions of the world around us. Instructional Science 10. (1981). S. 177-200.

Marton, F. & Booth, S. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur

Marton, F. (2015). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge

Nyberg, M. (2020). Att utveckla en yrkesidentitet genom reflektion: - En studie om hur gymnasieelever på Barn- och fritidsprogrammet reflekterar om genomförda aktiviteter i barngrupp och hur reflektionsprocessen kan stödjas i undervisningen. (Magisteruppsats, Linköpings universitet, Linköping).

Pang, M.F., Ki, W.W. (2016). Revisiting the idea of ”Critical Aspects”. Scandinavian Journal ofEducational Research, 60 (3), 323-336.

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Två bilmekaniker står och tittar under en upphissad bil.

Downloads

Published

2021-10-14

How to Cite

Nyberg, M., & Swedish, S. (2021). Att utveckla förmågan att reflektera om sin yrkespraktik. Venue, (19). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3696