Interaktioner och relationer mellan lärare och elever, en kort översikt

Published 2021-09-20
Keywords
- lärar-elev-relationer,
- interaktioner,
- relationer
How to Cite
Copyright (c) 2021 Theo Wubbels, Utrechts Universitet, Nederländerna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Positiva relationer mellan lärare och elever är av största vikt för elevers lärande (se t ex Wubbels, et al., 2016). Lärare som har positiva relationer med sina elever sägs ofta ha “varma krav”, det vill säga de visar omsorg om sina elever samtidigt som de också ställer höga krav på dem (Ross et al., 2008). Sådana lärar-elev-relationer (ett ganska stabilt, generellt beteende, eftersom det är konstant över en längre tid) byggs upp genom interaktioner mellan läraren och eleverna (det beteende som elever och lärare uppvisar från en stund till nästa), särskilt under det första mötet mellan läraren och en ny klass (Mainhard et al., 2011).
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Gurtman, Michael. B. (2009). Exploring Personality with the interpersonal circumplex. Social Psychology Compass, 3, 1–19.
- Mainhard, Tim. M. (2015). Liking a tough teacher: interpersonal characteristics of teaching and students’ achievement goals. School Psychology International, 36(6), 559–574.
- Mainhard, Tim. M., Brekelmans, Mieke., den Brok, Perry., & Wubbels, Theo. (2011). The development of the Classroom social climate during the first months of the school year. Contemporary Educational Psychology, 36, 190-200.
- Pennings, Helena. J. M., Brekelmans, Mieke., Sadler, Pamela., Claessens, Luce. C.A., van der Want, Anna.
- C., & van Tartwijk, Jan. (2018). Interpersonal adaptation in teacher-student interaction. Learning and Instruction, 55, 41-57.
- Ross, Dorene. D., Bondy, Elizabeth., Gallingane, C., & Hambacher, Elyse. (2008). Promoting academic engagement through insistence: Being a Warm demander. Childhood Education, 84(3), 142-146.
- Wubbels, Theo. (2017), in collaboration with Brekelmans, Mieke ., Mainhard, Tim., den Brok, Perry., & van Tartwijk, Jan. Teacher-student relationships and interactions as a factor in learning environments.
- th Vernon-Wall Lecture. Birmingham: The Psychology of Education Section of The British Psychological Society. ISBN: 978-1-85433-738-2 (40 pp).
- Wubbels, Theo., Brekelmans, Mieke., Mainhard, Tim., den Brok, Perry., & van Tartwijk, Jan. (2016).
- Teacher-student relationships and student achievement, In K. R. Wentzel & G. B. Ramani (Eds.), Handbook of Social influences in school contexts: Social-Emotional, Motivation, and Cognitive Outcomes. (pp. 127-142). New York: Routledge.