Published 2023-03-15
Keywords
- pedagogiska kartläggningar,
- specialpedagogiska perspektiv,
- allmänna råd,
- formuleringar i skolans dokumentation,
- elever
- särskilt stöd ...More
How to Cite
Copyright (c) 2023 Kristin, Lotta, Jessica, Sara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Skollagstiftningen är tydlig: De elever som bedöms vara i behov av särskilt stöd har rätt att få det. Och detta stödbehov ska ses i relation till att elever inte når - eller riskerar att inte nå - kunskapskraven. Till grund för beslutet om särskilt stöd ligger den pedagogiska kartläggningen. Denna kartläggning har alltså en central roll för det specialpedagogiska arbetet och kan vara avgörande för elevens lärande och utveckling.
Studien bygger på en tematisk innehållsanalys av tjugo pedagogiska kartläggningar av elever, vilka, trots extra anpassningar, bedöms inte nå kunskapskraven. Kartläggningarna gäller elever i grundskolan, av varierande ålder och kön. I fokus för analysen står skolpersonalens sätt att beskriva elever och hur elevers behov av stöd framträder.
Resultaten visar att skolan är mer än bara kunskap. Beteenden som anses vara viktiga för att lyckas i skolan, oavsett ämne, beskrivs relativt utförligt av skolpersonalen i de pedagogiska kartläggningar som har analyserats i studien. Elevernas karaktärsdrag och egenskaper beskrivs utifrån vad de är eller inte är, och vad de gör eller inte gör, på ett kategoriskt sätt.
När det gäller att lyckas i skolan kan beskrivningarna av insatser sägas utgå från ett relationellt perspektiv. Kartläggningarna vittnar om skolor som aktivt arbetar med att ge elever särskilt stöd genom att anpassa individens lärmiljö. Det framgår dock inte alltid vilka kunskaper eleverna har eller saknar.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Andreasson, I., & Asplund Carlsson, M. (2013). Individual educational plans in Swedish schools – forming identity and governing functions in pupils´ documentation. International Journal of Special Education, 28(3), s 58-67.
- Asp-Onsjö, L. (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? En fallstudie i en kommun. Diss. Göteborg: Göteborgs Universitet, 2006. Göteborg.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 3(2), s 77-101.
- Heiskanen, N., Alasuutari, M., & Vehkakoski, T. (2018). Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. British Journal of Sociology of Education, 39(6), s 827-843.
- Isaksson, J., Lindqvist, R., & Bergström, E. (2007). School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. Europeans journal of Special Needs Education, 22(1), s 75-91.
- Isaksson, J., Lindqvist, R., & Bergström, E. (2010). ”Pupils with special educational needs”: a study of the assessments and categorising processes regarding pupils' school difficulties in Sweden. International Journal of Inclusive Education, 14(2), s 133-151.
- Isaksson, J., & Sjöberg, S. (2022). När skolan sätter elever på kartan – en tematisk studie om skolpersonalens sätt att beskriva elever i pedagogiska kartläggningar. Examensarbete. Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.
- Nilholm, C., Almqvist, L., Göransson, K., & Lindqvist, G. (2012). Is it possible to get away from disability-based classifications in education? An empirical investigation of the Swedish system. Scandinavian Journal of Disability Research, 15(4), s 379-391.
- Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
- Persson, B. (2019). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber.
- Rubin, M. (2013). Vem är Sofia? Perspektiv på relationell specialpedagogik i arbetet för språkutveckling och mångfald. I J. Aspelin (red). Relationell specialpedagogik: i teori och praktik, (s 143-162). Kristianstad: Kristianstad University Press.
- Severinsson, S. (2016). Documentation for students in recidential care: network of relations of human and non-human actants. International Journal of Inclusive Education, 20(9), s 921-933.
- Skollag 2010:800. SFS 2010:800, Stockholm: Sveriges riksdag.
- Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket.
- Skolverket (2022). Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket.