No. 26 (2024): Tema: Samtida utmaningar för barnpedagogiska institutioner
Venue Articles

Teoretisk kunskap hjälpte mig förstå min praktik

Jenny Henriksson
Högskolan Kristianstad
Categories

Published 2024-04-29

Keywords

  • undervisning,
  • förskola,
  • sociala konstruktioner,
  • teoretisk förståelse,
  • Förskollärare

How to Cite

Henriksson, J. (2024). Teoretisk kunskap hjälpte mig förstå min praktik. Venue, (26). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5084

Abstract

I texten berättar jag om hur min tid som doktorand i forskarskolan ReCEC och hur den licentiatuppsats som jag skrev (Henriksson, 2022) har bidragit till att utveckla min förståelse för mig själv som undervisande förskollärare och min undervisningspraktik.  I texten lyfts utmaningar och dilemman som förklaras med stöd i licentiatstudiens resultat. Syftet är att visa hur en teoretisk förståelse bidrar till utvecklandet av förskolans undervisningspraktiker.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.