Teknikundervisning i förskolan: - en balansakt mellan målinriktning, lek och utforskande
Published 2024-05-28
Keywords
- teknikundervisning,
- förskolan,
- intersubjektivitet
How to Cite
Copyright (c) 2024 Sara Eliasson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Teknikundervisning i förskolan har under de senaste två decennierna tydliggjorts som eget ämnesområde i svenska läroplanen. Teknik är ett brett ämnesfält, och kan förklara varför förskolepersonal ofta har vaga och osäkra föreställningar om vad teknik i förskolan kan vara och hur man kan undervisa om teknik. Här behövs mer forskning, och i artikeln beskrivs resultatet från en licentiatuppsats, där deltagarnas interaktion i förskolans teknikaktiviteter har studerats med hjälp av videoobservation. Resultatet visar att med ett lyhört förhållningssätt och med hjälp av tal, gester och konkreta föremål riktar förskollärare barns gemensamma uppmärksamhet mot olika dimensioner av teknikkunskap i aktiviteterna. I artikeln diskuteras studiens resultat, där fyra av de fem dimensionerna tydligt framträder, medan teknikens historiska dimension framträder inte alls, och vilka didaktiska implikationer detta kan ge.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- DiGironimo, N. (2011). What is Technology? Investigating Student Conceptions about the Nature of Technology. International Journal of Science Education, 33(10), 1337–1352. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.495400
- Eliasson, S (2022). Teknikundervisning i förskolan [Licentiat-uppsats, Göteborgs universitet]. [PDF] gu.se
- Eliasson, S., Peterson, L., & Lantz-Andersson, A (2023). You don’t have to re-invent the wheel to implement technology activities in early childhood education. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-022-01441-z
- Eliasson, S., Peterson, L., & Lantz-Andersson, A. (2022). A systematic literature review of empirical research on technology education in early childhood education. International Journal of Technology and Design Education. https://doi.org/10.1007/s10798-022-09764-z
- Elvstrand, Hallström, J., & Hellberg, K. (2018). Vad är teknik? Pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av teknik och teknikundervisning i förskolan What is technology? Preschool teachers' conceptions and experiences of technology and technology education in the preschool. Nordina : Nordic Studies in Science Education, 14(1), 37–53. https://doi.org/10.5617/nordina.2670
- Linell, P. (2014). Interactivities, intersubjectivities and language: On dialogism and phenomenology. Language and Dialogue, 4(2), 165–193.
- Läroplan för förskolan: Reviderad 2018. (2018). Skolverket. Tillgänglig via https://www.skolverket.se/getFile?file=4001
- Mitcham, C. (1994). Thinking through Technology: The Path between Engineering and Philosophy. Chicago University.
- Rommetveit, R. (1974). On message structure: a framework for the study of language and communication. Wiley.
- Sundqvist, P. (2020). Technological knowledge in early childhood education: Provision by
- staff of learning opportunities. International Journal of Technology and Design Education,
- , 225–242. https://doi.org/10.1007/s10798-019-09500-0
- Sundqvist, P., & Nilsson, T. (2018). Technology education in preschool: providing
- opportunities for children to use artifacts and to create. International Journal of Technology and Design Education 28, 29–51. https://doi.org/10.1007/s10798-016-9375-y
- Sundqvist, Nilsson, T., & Gustafsson, P. (2015). Svensk förskolepersonals beskrivningar av teknik. LUMAT, 3(2), 237.
- Thorshag, K., & Holmqvist, M. (2019). Pre-school children’s expressed technological
- volition during construction play. International Journal of Technology and Design
- Education, 29(5), 987-998. https://link.springer.com/article/10.1007/s10798-018-
- -0#citeas
- Öqvist, A., & Högström, P. (2018). Don’t ask me why: Preschool teachers’ knowledge in
- technology as a determinant of leadership behavior. Journal of Technology Education, 29(2), 4–19.