svenska

Authors

  • Tove del Gaiso Mälardalens universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5089

Keywords:

Förskola, digitala verktyg, forskarskola

Abstract

Artikeln beskriver delar av resultat från en praktiknära studie om digitala verktyg i förskolan. I studien har förskollärare prövat olika sätt att undervisa med digitala verktyg med barn mellan 2-5 år. Studien visar bland annat att digitala verktyg är komplexa och att förskollärare behöver möjligheter att föra diskussioner om didaktiska frågor rörande undervisning med digitala teknologier.  

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

Otterborn, A., Schönborn, K., & Hultén, M. (2019). Surveying preschool teachers’ use of digital tablets: general and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 717–737. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9469-9

Petersen, P. (2020). Delaktighet och digitala resurser: barns multimodala uttryck för delaktighet i förskolan i flerspråkiga områden. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.]. DiVA: https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1391351

Skolverket. (2022). Skolverkets uppföljning av digitaliseringsstrategin 2021. Skolverket.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

del Gaiso, T. (2024). svenska. Venue, (26). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5089