Venue Articles
Categories
Published 2024-12-13
Keywords
- Förskola,
- digitala verktyg,
- forskarskola
How to Cite
del Gaiso, T. (2024). svenska. Venue, (26). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5089
Copyright (c) 2024 Tove del Gaiso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Artikeln beskriver delar av resultat från en praktiknära studie om digitala verktyg i förskolan. I studien har förskollärare prövat olika sätt att undervisa med digitala verktyg med barn mellan 2-5 år. Studien visar bland annat att digitala verktyg är komplexa och att förskollärare behöver möjligheter att föra diskussioner om didaktiska frågor rörande undervisning med digitala teknologier.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Otterborn, A., Schönborn, K., & Hultén, M. (2019). Surveying preschool teachers’ use of digital tablets: general and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 717–737. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9469-9
- Petersen, P. (2020). Delaktighet och digitala resurser: barns multimodala uttryck för delaktighet i förskolan i flerspråkiga områden. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.]. DiVA: https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1391351
- Skolverket. (2022). Skolverkets uppföljning av digitaliseringsstrategin 2021. Skolverket.