2025: Aktuellt nummer
Venue Articles

Sv: elevers tankar om att lära sig läsa och skriva på SFIs studieväg 1

Ola Uhrqvist
Linköpings Universitet

Published 2025-01-16

Keywords

  • Komvux,
  • Alfabetisering,
  • ULF,
  • Didaktik och lärande,
  • Flerspråkighet,
  • Vuxnas lärande,
  • Ämnesdidaktik
  • ...More
    Less

How to Cite

Uhrqvist, O., Andersson , S., Dimitriadi, R., Hassan, G., Ohlson , C., & Stiernlund, J. (2025). Sv: elevers tankar om att lära sig läsa och skriva på SFIs studieväg 1. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5350

Abstract

Föreställningar om kunskaper olika kvaliteter är en central grund för lärande. Denna studie fokuserar på hur komvuxelever på SFis studieväg 1 resonerar om att lära sig läsa och skriva på svenska. Utifrån Motivation, Språkkunskap och Hinder/möjliggörare som tre huvudteman pekar studien ut vikten av att lärare lyfter fram både praktisk nytta och mer formella språkfärdigheter för att eleverna skall lyckas i sina studier. Detta särskilt i elevgrupper med vuxna som saknar erfarenhet av skolgång.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bahramy, M., Aidinlou, N. A., & Kazemi, S. A. (2013). Reconstruction of ‘self’and ‘other’in EFL learners. International Journal of Basic and Applied Science, 2(1), 56-62.
  2. Bomström Aho, Erika. (2023). Villkor för lärande : Utbildning på språkintroduktionsprogrammet ur lärar- och elevperspektiv (PhD dissertation, Högskolan Dalarna).
  3. Biesta, Gert. (2021). World-centred education: A view for the present. Routledge.
  4. Braun. Virginia & Clarke Victoria 2022 Thematic Analysis – a practical guide, Sage
  5. Egilsson, Björn. Runar., Dockett, Sue., & Einarsdóttir, Jóhanna. (2022). Methodological and ethical challenges in cross-language qualitative research: the role of interpreters. European Early Childhood Education Research Journal, 30(4), 638–652.
  6. Eriksson, Inger. (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning och Lärande/Education and Learning, 12(1), 27-40.
  7. Tomkins, V., Bengochea, A., Nicol, S., & Justice, L. (2017). Maternal Inferential Input and Children´s Language Skills. Reading Research Quarterly, 52(4), s. 397–416
  8. Winlund, Anna. (2022). Decoding the rules of schooling–instruction of recently immigrated adolescents with emergent literacy in a language introductory school in Sweden. Ethnography and Education, 17(1), 17-32.
  9. Winlund, Anna. (2021). Writing practices of recently immigrated adolescent emergent writers: A study from a language introductory school in Sweden. Journal of Second Language Writing, 51, 100794.
  10. Studien har skett inom ramen för ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) ht23-vt24.