Visandets handlingar: Hur en slöjdlärare lär en elev använda slipkula på borrmaskin
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5586Keywords:
slöjd, visandets handlingar, interaktionAbstract
Den här artikeln beskriver en vardaglig undervisningssituation där en slöjdlärare instruerar en elev i årskurs fyra om hur slipkula kan användas på en borrmaskin för att tillverka en mindre träskål med len yta. Varför är det viktigt?
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Aarsand, P. & Sparrman, A. (2021). Visual transcriptions as socio-technical assemblages. Visual Communication, 20(2), 289 309.
Anderhag, P., Andrée, M., Björnhammer, S. & Gåfvels, C (2023). Den praktiknära forskningens bidrag till läraryrkets kunskapsbas – en analys av kunskapsprodukter från kollaborativ didaktisk forskning. Pedagogisk forskning i sverige, 2-23 https://doi.org/10.15626/pfsvol.nr.artikelnr
Biesta, G. (2021). Konst som undervisning: konstundervisning "efter" Joseph Beuys. [Rönninge]: Arkeater.
Carlgren, I. (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Daidalos.
Ekström, A. & Lindwall, O. (2020). Redskap och material. I M. Broth & L. Keevallik (Red.), Multimodal interaktionsanalys (183-195).
Johansson, M. (2021). Laddad slöjd: Slöjdkunnande och slöjdföremåls meningsskapande. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(3), 15–31. https://doi.org/10.7577/TechneA.4061
Murphy, K. (2023) “Multimodality.” I Duranti, R, George & Robin Conley Riner (Red.), A New Companion to Linguistic Anthropology, 443–60.
Sjöström, J. & Tyson, R. (2022). Didaktik för lärande och bildning. Liber.
Tempte, T. (1997). Lilla arbetets ära: om hantverk, arbete, några rekonstruerade verktyg och maskiner. Carlsson.
Tyson, R. (2017). The rough ground narrative explorations of vocational bildung and wisdom in practice. [Avhandling Stockholms universitet].

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Camilla Gåfvels

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.