Linköpingsdoktorer höjer nivån på pedagogisk forskning i Rwanda

Authors

  • Sven B. Andersson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet
  • Ingrid Andersson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15414

Keywords:

Matematik, Ämnesdidaktik

Abstract

Tack vare samarbetet med Linköpings universitet har en forskarutbildning i pedagogik för första gången genomförts med deltagare från Rwanda. Nio universitetslärare vid Universitetet i Rwanda har doktorerat i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Sven B. Andersson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet

266A3122.jpgSven Andersson är professor Emeritus vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings Universitet. Under senare år har hans forskningsintresse fokuserat lärande i olika kontexter, IKT och lärande samt studieteknik relaterat till bedömning inom den högre utbildningen. Inom forskningsprogrammet i pedagogik för deltagare från Rwanda var Sven projektledare och huvudhandledare for doktorander som studerade bedömning och IKT/lärande.

Ingrid Andersson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande, Linköpings universitet

Sven Ingrid Andersson är docent i pedagogiskt arbete med inriktning mot språk och lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings Universitet. Hennes forskningsintressen rör lärande i flerspråkiga miljöer och yrkessocialisation. Hon var inom projektet huvudhandledare för sex av doktoranderna från Rwanda som studerade lärande i flerspråkiga miljöer och hur skolmatematik kan kontextualiseras i kulturella praktiker.

 

References

Doyle, W. (2000). Authenticity. Paper presented at American Educational Research Association (AERA), Annual Meeting 24-28 April, 2000, New Orleans, USA.

Dewey, J. (1938/1997). Experience and education. New York: Touchstone.

Doktorsavhandlingar.

Downloads

Published

2015-05-25

How to Cite

Andersson, S. B., & Andersson, I. (2015). Linköpingsdoktorer höjer nivån på pedagogisk forskning i Rwanda. Venue, (8), 1–3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15414