Matematikprojekt - Learning Study

Authors

  • Tintin Kullered Rimforsa skola
  • Malin Simonsson Rimforsa skola

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13201

Keywords:

Matematikdidaktik, Ämnesdidaktik, Learning study

Abstract

Våra erfarenheter av Learning Study är att det inte enbart hänger på hur man är som lärare för att eleverna ska lyckas, utan att det avgörande är om läraren är medveten om de kritiska aspekterna i det som ska läras ut, skriver Tintin Kullered och Malin Simonsson, Rimforsa skola. De konstaterar hur elever som tidigare hade svårigheter i matematik presterar bättre med hjälp av metoden.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Tintin Kullered, Rimforsa skola

tintin1.jpg Tintin Kullered är sedan 1993grundskollärare för år 1-7 med Sv/So som inriktning. Har även läst 30 hp matematikutveckling  på Jönköpings Högskola. Arbetar som klasslärare på mellanstadiet på Rimforsa skola.

Malin Simonsson, Rimforsa skola

malin-simonsson.jpgMalin Simonsson arbetar som lärare och elevassistent på Rimforsa skola. Hon har en lärarexamen för de tidigare åren av grundskolan med inriktningarna svenska och matematik, och har breddat sig med specialpedagogik och matematikdidaktik, som är det hon brinner för.

References

Holmqvist, M. (2006) Lärande i skolan: Learning study som skolutvecklingsprojekt. Lund: Studentlitteratur

Runesson, U. (2007). A collective enquiry into critical aspects of teaching the concept of angles

Runesson, U. (20200415) Föreläsning på Jönköpings Högskola om Learning Study

Skolverket (2010) Utveckla din bedömarkompetens

Skolverket (2009) Vad påverkar resultaten i svensk grundskola

Graph med pil som pekar uppåt.

Downloads

Published

2013-01-23

How to Cite

Kullered, T., & Simonsson, M. (2013). Matematikprojekt - Learning Study. Venue, (2), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13201