Ungdomar som utmanar skolan - Komplexa sammanhang kräver komplexa lösningar

Authors

  • Susanne Severinsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13231

Keywords:

Specialpedagogik

Abstract

Synen på ungdomar från social utsatta miljöer styr vad som ses som möjligt och eftersträvansvärt vad gäller deras utbildning. Vi förenklar ofta en komplex problemsituation för att klara av att skapa förståelse av ett visst fenomen och goda intentioner kan skapa hinder för dessa ungdomars skolgång, skriver Susanne Severinsson.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Susanne Severinsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Susanne Severinsson Susanne Severinsson disputerade i pedagogiskt arbete 2010 och är lektor i socialt arbete vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet. Hon är också magister i specialpedagogik och socionom och har mångårig erfarenhet från arbete i den sociala barn- och ungdomsvården. Hennes forskningsområde handlar om skolgången  för ungdomar som bedömts ha svåra sociala, emotionella och beteendeproblem och placerats i den sociala ungdomsvården (Hem för vård eller boende, HVB). Just  nu pågår en treårig  forskningsstudie där materialet består av åtgärdsprogram och vårdplaner från skola respektive HVB. Här synliggörs bl. a. olika normers betydelse för synen på ”barns bästa” och för hur skolgången arrangeras. Susanne Severinsson undervisar inom ämnet specialpedagogik på lärarprogrammet och i ämnet socialt arbete på socionomprogrammet.

References

Berridge, D., Dance, C., Beecham, J. & Field, S. (2008) Educating Difficult Adolescents. Effective education for Children in Public Care or with Emotional and Behavioural Difficulties. London: Jessica Kingsley Publishers.

Cooper, P. (2008) Nurturing attachment to school: contemporary perspectives on social, emotional and behavioural difficulties. Pastoral Care in Education, 26:1, 13-22.

Daniels, H. & Cole, T. (2010) Exclusion from school: short‐term setback or a long term of difficulties? European Journal of Special Needs Education 25: 2, 115-130.

Fenwick, T. & Landri, P. (2012) Materialities, textures and pedagogies: socio-material assemblages in education. Pedagogy, Culture and Society, 20:1, 1-7.

Göransson, K., Nilholm, C. & Karlsson, K. (2011). Inclusive education in Sweden? A critical analysis. International Journal of Inclusive Education, 15:5, 541-555.

Hjörne, E. & Säljö, R. (2012) Att platsa i en skola för alla: elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.

Isaksson, J. Lindqvist, R & Bergström; E. (2010) "Pupils with special educational needs’: a study of the assessments and categorising processes regarding pupils" school difficulties in Sweden. International Journal of Inclusive Education. 14:2, 133 -151.

Landrum, T, J., Tankersley, M. & Kauffman, J.M. (2003) What is special about special education for students with emotional or behavioural disorders? The Journal of Special Education 37:3, 148-156.

Nilholm, C. (2007) Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

Skolinspektionen (2010) Kvalitetsgranskning: Undervisning vid Hem för vård eller boende, HVB. Elever får inte den undervisning de har rätt till. Skolinspektionens rapport 2010:2. Stockholm: Utbildningsdepartementet

Severinsson, S. (2010) Unga i normalitetens gränsland: Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende. Diss. Linköpings universitet.

Sheller, M & Urry, J. (2006) The new mobilities paradigm. Environment and Planning A 38:2, 207-226

Vinnerljung, B. & Sallnäs, M. (2008) Into adulthood: a follow-up study of 718 young people who were placed in out-of-home care during their teens. Child and Family Social Work, 13:2, 144–155.

Willmann, M. (2007) The forgotten schools. Current status of special schools for pupils with social, emotional and behavioural difficulties in Germany: a complete national survey. Emotional and Behavioural Difficulties 12:4, 299-318.

Wright, A-M. (2009) Every child matters: discourses of challenging behaviour. Pastoral Care in Education 27:4, 279-290.

Zetlin, A. (2006) The experiences of foster children and youth in special education. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31:3, 161-165.

 

Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Downloads

Published

2013-12-05

How to Cite

Severinsson, S. (2013). Ungdomar som utmanar skolan - Komplexa sammanhang kräver komplexa lösningar . Venue, (4), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13231

Most read articles by the same author(s)