Pedagogers tankar om naturvetenskap i förskolan
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1542Keywords:
Naturvetenskp, Ämnesdidaktik, FörskolaAbstract
Hur arbetar pedagoger på fältet med naturvetenskap efter den reviderade läroplanen för förskolan? Vad gör de för att ta vara på barnens nyfikenhet i naturkunskapsfrågor? Vilka möjligheter och hinder finns? Vi frågade åtta pedagoger på fyra olika förskolor för att söka svaren på dessa frågor.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Elfström, I., Nilsson, B. Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber
Hansson, L., Löfgren, L. & Pendrill, A-M. (2014). Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: Vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till? NorDiNa, 10(1), 2014, 63-76
Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. (2. [dvs 1.] uppl.) Stockholm: Liber.
Åberg, A. & Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (1. uppl.) Stockholm: Liber.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2015 Berggren, Blixt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Helene Berggren och Petra Blixt utbildade sig till förskollärare vid Linköpings universitet efter många års erfarenhet i förskolan som barnskötare 2014. När det var dags för att skriva uppsats så kändes det då rätt att skriva inom naturvetenskapens område och knyta det till den vardag som de idag arbetar inom.
Idag arbetar Helene som förskollärare i Silverdansens förskola och Petra som förskollärare i Kvarntorpets förskola. Båda brinner lite extra för naturvetenskapen och vill själva ta vara på barnens frågor om just naturvetenskap.