Pedagogers tankar om naturvetenskap i förskolan

Authors

  • Helene Berggren Silverdansens förskola, Norrköping
  • Petra Blixt

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1542

Keywords:

Naturvetenskp, Ämnesdidaktik, Förskola

Abstract

Hur arbetar pedagoger på fältet med naturvetenskap efter den reviderade läroplanen för förskolan? Vad gör de för att ta vara på barnens nyfikenhet i naturkunskapsfrågor? Vilka möjligheter och hinder finns? Vi frågade åtta pedagoger på fyra olika förskolor för att söka svaren på dessa frågor.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Helene Berggren, Silverdansens förskola, Norrköping

Helene Helene Berggren och Petra Blixt utbildade sig till förskollärare vid Linköpings universitet efter många års erfarenhet i förskolan som barnskötare 2014. När det var dags för att skriva uppsats så kändes det då rätt att skriva inom naturvetenskapens område och knyta det till den vardag som de idag arbetar inom. PetraIdag arbetar Helene som förskollärare i Silverdansens förskola och Petra som förskollärare i Kvarntorpets förskola. Båda brinner lite extra för naturvetenskapen och vill själva ta vara på barnens frågor om just naturvetenskap.

References

Elfström, I., Nilsson, B.  Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber

Hansson, L., Löfgren, L. & Pendrill, A-M. (2014). Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: Vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till? NorDiNa, 10(1), 2014, 63-76

Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. (2. [dvs 1.] uppl.) Stockholm: Liber.

Åberg, A. & Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (1. uppl.) Stockholm: Liber.

Snigel med päls på snäckan.

Downloads

Published

2015-01-27

How to Cite

Berggren, H., & Blixt, P. (2015). Pedagogers tankar om naturvetenskap i förskolan. Venue, (7), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1542