No. 7 (2015)
Articles

Pedagogers tankar om naturvetenskap i förskolan

Helene Berggren
Silverdansens förskola, Norrköping
Bio
Snigel med päls på snäckan.

Published 2015-01-27

Keywords

  • Naturvetenskp,
  • Ämnesdidaktik,
  • Förskola

How to Cite

Berggren, H., & Blixt, P. (2015). Pedagogers tankar om naturvetenskap i förskolan. Venue, (7), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1542

Abstract

Hur arbetar pedagoger på fältet med naturvetenskap efter den reviderade läroplanen för förskolan? Vad gör de för att ta vara på barnens nyfikenhet i naturkunskapsfrågor? Vilka möjligheter och hinder finns? Vi frågade åtta pedagoger på fyra olika förskolor för att söka svaren på dessa frågor.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Elfström, I., Nilsson, B.  Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber

  2. Hansson, L., Löfgren, L. & Pendrill, A-M. (2014). Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: Vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till? NorDiNa, 10(1), 2014, 63-76

  3. Helldén, G., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. (2. [dvs 1.] uppl.) Stockholm: Liber.

  4. Åberg, A. & Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (1. uppl.) Stockholm: Liber.