Skolelever undervisar lärarstudenter om digital kompetens

Authors

  • Anders Skanetofth Lärande i Sverige AB, Norrköping
  • Linnea Stenliden Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet,

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1761

Keywords:

Didaktik och lärande, Lärarutbildning

Abstract

Den digitala samhällsutvecklingen skapar ett gigantiskt paradigmskifte för både skolan och lärarutbildningen. Här kan skolelever spela en viktig roll och bidra till lärarstudenters pedagogiska digitala kompetens.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Anders Skanetofth, Lärande i Sverige AB, Norrköping

Anders Skanetofth Anders Skanetofth arbetar som utvecklingsledare med inriktning mot IT-pedagogiska frågor i en fristående skolkoncern. Han är legitimerad lärare i samhällsvetenskapliga ämnen och har jobbat som detta i 13 år. Anders har även haft uppdrag som IT-pedagog, utvecklingsledare och utbildare. 2008 skrev Anders sin magisteruppsats i pedagogiskt arbete om Statens försöksskola i Linköping. I kölvattnet av detta har intresset för pedagogik och utvecklingsfrågor växt. Då även det digitala är ett stort intresseområde för Anders har det resulterat i skriften Metod för digitalt omdefinierat lärande som finns tillgänglig på play.google.com

Linnea Stenliden, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet,

Linnea Stenliden Linnéa Stenliden är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot digitala medier på Linköpings

References

Arnold, Erik. Giarracca, Flora. (2012), Getting the Balance – Basic Research, Missions and Governance for Horizon 2020. Technolopolis group.

Grönlund, Å. (2014). Att förändra skolan med teknik: Bortom en dator per elev. Örebro universitet, TMG Stockholm.

Hofstädtler, Christian; Prokop, Michael; Renner, Michael (2010). TitanPad.com. Hämtad den 5 september, 2016, https://titanpad.com/ep/about/about

Linköpings universitet, BESLUT. (2015). Skolsamverkan – övergripande organisation samt instruktioner för skolsamverkansforum och råd. Dnr LiU-2015-02110.

Lagerberg, H. (2010). Lärarna: om utövarna av en svår konst. ([Ny utg.]). Stockholm: Ordfront.

Reneland-Forsman, L. (2011). Problematisk frånvaro av digital kompetens i lärarutbildningen. Utbildning & lärande, en skriftserie från Avdelningen barns, ungas och vuxnas lärande. Vol 5, nr 1, 2011, Högskolan i Skövde.

Skolverket, (2016). Ny nationell strategi för att bättre ta tillvara möjligheterna med it i skolan. Hämtad den 2 september 2016, http://www.skolverket.se/om-skolverket/press/pressmeddelanden/2016/pressmeddelanden-2016-1.244816/ny-nationell-strategi-for-att-battre-ta-tillvara-mojligheterna-med-it-i-skolan-1.248733

Ordmoln: eleverna, digital, lärande, verktyg med flera.

Downloads

Published

2017-01-19

How to Cite

Skanetofth, A., & Stenliden, L. (2017). Skolelever undervisar lärarstudenter om digital kompetens . Venue, (12), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1761

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)