Lärare och forskare utvecklar digital didaktisk design

Authors

  • Ulrika Bodén Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
  • Linnéa Stenliden Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
  • Jörgen Nissen Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1877

Keywords:

Didaktik och lärande, Lärarutbildning

Abstract

Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas. I VISE-projektet arbetar lärare och forskare gemensamt för att skapa insikter i hur interaktiva datavisualiseringar kan bistå elever att analysera viktig fakta, skapa förståelse om vår värld och visuellt presentera dessa kunskaper.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Ulrika Bodén, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Ulrika Bodén Ulrika Bodén är doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot digitala medier vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Mer specifikt forskar Ulrika inom informationsvisualisering, visuell analys och kunskapsvisualisering i relation till undervisning och lärande.

Linnéa Stenliden, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Linnea Stenliden Linnéa Stenliden är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot digitala medier på Linköpings

Jörgen Nissen, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Jörgen Nissen Jörgen Nissen är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier och dekan för Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet. Hans forskning handlar främst om digitalisering och undervisning.

References

Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25.

Crawford, T. (2012). What is knowledge visualization? Eight reflections on an evolving discipline. In F. T. Marchese, & E. Banissi (Eds.), Knowledge visualization currents: From text to art to culture (pp. 13-34) Springer Science & Business Media.

Ho, Q., Lundblad, P., Åström, T., & Jern, M. (2011). A web-enabled visualization toolkit for geovisual analytics visualisation and data analysis. A Web-Enabled Visualization Toolkit for Geovisual Analytics Visualisation and Data Analysis, San Francisco. doi:doi:10.1117/12.872250

Keim D., Andrienko G., Fekete JD., Görg C., Kohlhammer J., Melançon G. (2008) Visual Analytics: Definition, Process, and Challenges. In: Kerren A., Stasko J.T., Fekete JD., North C. (eds) Information Visualization. Lecture Notes in Computer Science, vol 4950. Springer, Berlin, Heidelberg

Stenliden, L (2014). Visual Storytelling interacting in School. Learning Conditions in the Social Science Classroom. Linköpings universitet

Stenliden, Nissen, J., & Bodén, U. (2017). Innovative didactic designs: visual analytics and visual literacy in school. Journal of Visual Literacy, 1-18. doi:10.1080/1051144x.2017.1404800

Datavisualisering.

Downloads

Published

2018-10-19

How to Cite

Bodén, U., Stenliden, L., & Nissen, J. (2018). Lärare och forskare utvecklar digital didaktisk design. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1877

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)