No. 4 (2013): Tema specialpedagogik
Articles

Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn

Catharina Tjernberg
Bio
Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Published 2013-12-05

Keywords

  • Specialpedagogik

How to Cite

Tjernberg, C. (2013). Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn. Venue, (4), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228

Abstract

Vi har mycket goda kunskaper om barns läs- och skrivutveckling och hur den kan relateras till språkliga, kognitiva och sociala faktorer. Kunskap finns även om varför en del barn har svårt att tillägna sig skriftspråket. Men trots 20 års forskning som tydligt visar riktningen förefaller den forskningsbaserade kunskapen inom läs- och skrivområdet inte göra några egentliga avtryck i skolpraktiken.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Fredriksson, U. (2012). Hur 15-åring­ars läs­ning för­ändrats mellan 2000 och 2009: Re­sult­at från PISA-undersök­ning­ar­na. I U. Carlsson & J. Johannisson (red.), Läs­ar­nas marknad, marknad­ens läs­are: En forsknings­antologi (SOU, 2012:10, s. 95–110). Stock­holm: Fritze.
  2. Korthagen, F. A. J. (2007). The gap between re­search and pract­ice re­visit­ed. Educ­at­ion­al Re­search and Evaluation , 13(3), 303–310.
  3. Liberg, C. (2008). Genre­pedagog­ik i ett di­dakt­iskt per­spekt­iv. Doku­ment pre­sent­er­at vid ASLA:s höst­symposium, Stock­holm.
  4. Skolverket. (2012). PIRLS 2011: Läs­förmågan hos svenska elev­er i års­kurs 4 i ett inter­nat­ion­ellt per­spekt­iv – fort­satt nedåt­gående result­at (Skol­verk­ets rap­port, 381). Stock­holm: Skol­verk­et.