Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn

Authors

  • Catharina Tjernberg

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228

Keywords:

Specialpedagogik

Abstract

Vi har mycket goda kunskaper om barns läs- och skrivutveckling och hur den kan relateras till språkliga, kognitiva och sociala faktorer. Kunskap finns även om varför en del barn har svårt att tillägna sig skriftspråket. Men trots 20 års forskning som tydligt visar riktningen förefaller den forskningsbaserade kunskapen inom läs- och skrivområdet inte göra några egentliga avtryck i skolpraktiken.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Catharina Tjernberg

Catharina Tjernberg Catharina Tjernberg är fil.dr. i specialpedagogik. Hennes forskningsintresse rör samspelet mellan teori och praktik i pedagogisk verksamhet. Hon har en bakgrund som lärare, speciallärare och specialpedagogik och har undervisat vid Stockholms universitet.

References

Fredriksson, U. (2012). Hur 15-åring­ars läs­ning för­ändrats mellan 2000 och 2009: Re­sult­at från PISA-undersök­ning­ar­na. I U. Carlsson & J. Johannisson (red.), Läs­ar­nas marknad, marknad­ens läs­are: En forsknings­antologi (SOU, 2012:10, s. 95–110). Stock­holm: Fritze.

Korthagen, F. A. J. (2007). The gap between re­search and pract­ice re­visit­ed. Educ­at­ion­al Re­search and Evaluation , 13(3), 303–310.

Liberg, C. (2008). Genre­pedagog­ik i ett di­dakt­iskt per­spekt­iv. Doku­ment pre­sent­er­at vid ASLA:s höst­symposium, Stock­holm.

Skolverket. (2012). PIRLS 2011: Läs­förmågan hos svenska elev­er i års­kurs 4 i ett inter­nat­ion­ellt per­spekt­iv – fort­satt nedåt­gående result­at (Skol­verk­ets rap­port, 381). Stock­holm: Skol­verk­et.

Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Downloads

Published

2013-12-05

How to Cite

Tjernberg, C. (2013). Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn. Venue, (4), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228