Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228Keywords:
SpecialpedagogikAbstract
Vi har mycket goda kunskaper om barns läs- och skrivutveckling och hur den kan relateras till språkliga, kognitiva och sociala faktorer. Kunskap finns även om varför en del barn har svårt att tillägna sig skriftspråket. Men trots 20 års forskning som tydligt visar riktningen förefaller den forskningsbaserade kunskapen inom läs- och skrivområdet inte göra några egentliga avtryck i skolpraktiken.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Fredriksson, U. (2012). Hur 15-åringars läsning förändrats mellan 2000 och 2009: Resultat från PISA-undersökningarna. I U. Carlsson & J. Johannisson (red.), Läsarnas marknad, marknadens läsare: En forskningsantologi (SOU, 2012:10, s. 95–110). Stockholm: Fritze.
Korthagen, F. A. J. (2007). The gap between research and practice revisited. Educational Research and Evaluation , 13(3), 303–310.
Liberg, C. (2008). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. Dokument presenterat vid ASLA:s höstsymposium, Stockholm.
Skolverket. (2012). PIRLS 2011: Läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv – fortsatt nedåtgående resultat (Skolverkets rapport, 381). Stockholm: Skolverket.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2013 Tjernberg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.