Ordförrådets betydelse för läsning

Authors

  • Christina Wiklund Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13229

Keywords:

Specialpedagogik

Abstract

Vårt samhälle ställer stora och varierade krav på individers språkliga och skriftspråkliga färdigheter. Det är en nödvändighet att ha god språk- läs - och skrivförmåga, att vara litterat. En viktig del i att vara litterat innebär att förstå läst text.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Christina Wiklund, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Wiklund Christina Wiklund har drygt 30 års erfarenhet av att arbeta i grundskolan framförallt mot de tidiga skolåren 1-3. Intresset för barns och elevers tal- skriv- och läsutveckling samt hinder för denna utveckling har funnits genom åren som lågstadielärare, svenska som andraspråkslärare och speciallärare. Nu arbetar Christina Wiklund som universitetsadjunkt framförallt på speciallärarprogrammet men också på grundskollärarprogrammet. Hon har deltagit i arbetet med att utforma lärarlyftskurs och förskollärarlyftskurs inom området "Tala, läsa och skriva". Christina är även verksam inom det internationella forskningsprojektet ILTS – International Longitudinal Twin Study of Early Reading Development.

References

Adams, M. (2000). Beginning to Read. Thinking and Learning about Print. Cambridge. Mass.: The MIT Press.

Biemiller, A. & Boote, C. (2006). An effective method for building vocabulary in primary grades. Journal of Educational Psychology, 98 (1), 44-62.

Biemiller, A. & Slonim, N. (2001). Estimating root word vocabulary growth in normative and advantaged populations: Evidence for a common sequence of vocabulary acquisition. Journal of Educational Psychology, 93, 498-520.

Braze, D., Tabor, W., Shankweiler, D. & Mencl, E. (2007). Speaking up for vocabulary. Reading skill differences in young adults. Journal of Learning Disabilities, 40. 226 243.

Cain, K. (2010). Reading Development and Difficulties. Oxford: BPS Blackwell.

Carver, R. & Leibert, R. (1995). The effect of reading library books at different levels of difficulty upon gain in reading ability. Reading Research Quarterly, 30(1), 26-48.

Clarke, P., Snowling, M., Truelove, E. & Hulme, C. (2010). Ameliorating children’s reading comprehension difficulties: A randomized controlled trial. Psychological Science, 21(8), 1106-1116.

Coyne, M., Simmons, D., Kame'enui, E. & Stoolmiller, M. (2004). Teaching Vocabulary During Shared Storybook Readings: An Examination of Differential Effects. Exceptionality, 12 (3), 145- 162.

Elbro, C. (2004). Läsning och läsundervisning. Malmö: Liber.

Hart, B. & Risley, T. (1992). American parenting of language-learning children: Persisting differences in family-child interactions observed in natural home environments. Developmental Psychology, 28, 1096-1105.

Hart, B. & Risley, T. (2003). The early catastrophe. The 30 million word gap. American educator, 27(1), 4-9.

McCardle, P., Scarborough, H. & Catts, H. (2002). Predicting, explaining, and preventing children’s reading difficulties: Learning Disabilities Research & Practice. 16, 230-239.

National Early Literacy Panel. (2008). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. Washington, DC: Nation Institute for Literacy. Available at http://www.nifl.gov/earlychildhood/NELP/NELPreport.html

National institute of child health and human development (2000). Report of The National Reading Panel (NRP). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research of literature on reading and its implications for reading instruction. NIH Publication No, 00-4769, Washington, DC: US: Government Printing.

Ouellette, G. (2006). What’s meaning got to do with it: The role of vocabulary in word reading and reading comprehension. Journal of Educational Psychology. 3. 554-566.

PISA (2011). What can parents do to help their children succeed in school? http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/4/1/49012097.pdf

Stahl, S. & Fairbanks, M. (1986). The effects of vocabulary instruction: A model-based meta-analysis. Review of educational research, 56, 72–110.

Stahl, K. & Bravo, M. (2010). Contemporary classroom vocabulary assessment for content areas. The Reading Teacher, 63 (7), 566-578.

Whitehurst, G. & Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy: hild Development ,  69 (3) ,848-872.

Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Downloads

Published

2013-12-05 — Updated on 2025-08-05

Versions

How to Cite

Wiklund, C. (2025). Ordförrådets betydelse för läsning. Venue, (4), 1–8. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13229 (Original work published December 5, 2013)