Specialpedagogiska resurser i de svenska gymnasieskolorna: en totalundersökning

Authors

  • Joacim Ramberg Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13230

Keywords:

Specialpedagogik

Abstract

Förekomsten och tillgängligheten av specialpedagogiska resurser har undersökts på Sveriges samtliga gymnasieskolor i en aktuell forskningsstudie. Datainsamlingen skedde i januari-mars 2011 och publicerades sommaren 2013. Utöver en nationell beskrivning av specialpedagogiska resurser har olika grupper av skolor jämförts, framförallt kommunala (391 st) och fristående (357 st). Denna text avser att sammanfatta den studien.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Joacim Ramberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

Joacim Ramberg Joacim Ramberg är doktorand i specialpedagogik vid Stockholms universitet och arbetar med en pågående doktorsavhandling kring specialpedagogiska verksamheter på gymnasieskolorna i Sverige. Utöver ovanstående resultat kommer också förekomsten av nivågruppering på skolorna att analyseras, samt huruvida det särskilda stödet är riktat inom eller utanför den ordinarie klassen.

Några figurer på svarta tavlan, hjärta, text med mera.

Downloads

Published

2013-12-05

How to Cite

Ramberg, J. (2013). Specialpedagogiska resurser i de svenska gymnasieskolorna: en totalundersökning. Venue, (4), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13230