Föräldrar en källa till framgång på gymnasiet

Authors

  • Fredrik Sjöström Holavedsgymnasiet i Tranås

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1431

Keywords:

Samspel kring elever och lärande

Abstract

I sin strävan att finna lösningar och förbättringar inom skolan har debattörerna näst intill glömt bort att lyfta fram föräldrarnas roll i ungdomarnas framgångar i skolan. I både styrdokument och forskning poängteras samverkan mellan skolan och hemmet. Men skoldebattörerna har ofta bara skrapat på ytan genom att konstatera att faktorer som till exempel föräldrarnas utbildningsbakgrund har påverkan på elevers resultat, istället för att gå på djupet och resonera om hur samverkan mellan gymnasieskolan och hemmet kan utvecklas ytterligare.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Fredrik Sjöström, Holavedsgymnasiet i Tranås

Fredrik Sjöström Fredrik Sjöström har en magisterexamen i Miljö- och utomhuspedagogik och arbetar som gymnasielärare på holavedsgymnasiet i Tranås.  Fredrik undervisar bland annat i naturkunskap, biologi, kommunikation, ledarskap och pedagogik.  Fredrik har sedan tidigare en barn- och ungdomspedagogisk examen och har arbetat på behandlingshem för ungdomar och på fritidshem.

References

Böcker

Bunkholdt[CL6] , V. (1995). Från födsel till pubertet. Lund: Studentlitteratur.

Erling, A. & Hwang P. (2001). Ungdomspsykologi – utveckling och livsvillkor. Stockholm: Natur och kultur.

Forster, M. (2009). Fem gånger mer kärlek. Stockholm: Natur & Kultur.

Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London, New York: Routledge.

Ohlson, L. & Swärd, H. (1994). Ungdom som samhällsproblem. Lund: Studentlitteratur.

Permer, K & Permer, LG (1989). Psykologi – en grundbok. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket (2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.

Svensson, A. (2001). Våga vara förälder. Örebro: Libris förlag.

Svensson, A. (2010). Hjälp vi har fått en tonåring. Örebro: Libris förlag.

Elektronisk källa

OECD Mental Health and Work: Sweden. (2013, 08, 05, 18.00). Tillgänglig via: http://www.oecd.org/employment/Mental-health-and-work-Sweden.htm

Räkna på fingrarna: empatins, gränssättningens, samvarons, självkänslans och attitydens betydelse för barns och ungdomars psykiska hälsa och deras lärande.

Downloads

Published

2014-03-20

How to Cite

Sjöström, F. (2014). Föräldrar en källa till framgång på gymnasiet. Venue, (5), 1–7. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1431

Issue

Section

From teachers

Categories