Föräldrar en källa till framgång på gymnasiet
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1431Keywords:
Samspel kring elever och lärandeAbstract
I sin strävan att finna lösningar och förbättringar inom skolan har debattörerna näst intill glömt bort att lyfta fram föräldrarnas roll i ungdomarnas framgångar i skolan. I både styrdokument och forskning poängteras samverkan mellan skolan och hemmet. Men skoldebattörerna har ofta bara skrapat på ytan genom att konstatera att faktorer som till exempel föräldrarnas utbildningsbakgrund har påverkan på elevers resultat, istället för att gå på djupet och resonera om hur samverkan mellan gymnasieskolan och hemmet kan utvecklas ytterligare.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Böcker
Bunkholdt[CL6] , V. (1995). Från födsel till pubertet. Lund: Studentlitteratur.
Erling, A. & Hwang P. (2001). Ungdomspsykologi – utveckling och livsvillkor. Stockholm: Natur och kultur.
Forster, M. (2009). Fem gånger mer kärlek. Stockholm: Natur & Kultur.
Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London, New York: Routledge.
Ohlson, L. & Swärd, H. (1994). Ungdom som samhällsproblem. Lund: Studentlitteratur.
Permer, K & Permer, LG (1989). Psykologi – en grundbok. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.
Svensson, A. (2001). Våga vara förälder. Örebro: Libris förlag.
Svensson, A. (2010). Hjälp vi har fått en tonåring. Örebro: Libris förlag.
Elektronisk källa
OECD Mental Health and Work: Sweden. (2013, 08, 05, 18.00). Tillgänglig via: http://www.oecd.org/employment/Mental-health-and-work-Sweden.htm
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2014 Sjöström

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Fredrik Sjöström har en magisterexamen i Miljö- och utomhuspedagogik och arbetar som gymnasielärare på holavedsgymnasiet i Tranås. Fredrik undervisar bland annat i naturkunskap, biologi, kommunikation, ledarskap och pedagogik. Fredrik har sedan tidigare en barn- och ungdomspedagogisk examen och har arbetat på behandlingshem för ungdomar och på fritidshem.