Läs för demokratins skull! Läsningens betydelse för omvärldsuppfattning och demokrati

Authors

  • Peter Nyberg Holavedsgymnasiet i Tranås

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1433

Keywords:

Didaktik och lärande

Abstract

Läsinlärning är en lång och ansträngande process. Mina elever frågar ofta varför de tvingas läsa avancerad litteratur och frågan är berättigad i en tid då de utan vidare kan besöka andra världar utan böckers hjälp. Samtidigt är läsningen grundläggande för vår omvärldsuppfattning. Så hur förklarar man för sina elever att läsning kan ses som själva fundamentet i demokratin?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Peter Nyberg, Holavedsgymnasiet i Tranås

Peter Nyberg Peter Nyberg arbetar som lärare i svenska, historia och religion på Holavedsgymnasiet. Han är chefredaktör för tidskriften Populär Poesi.

References

Bak, Krzysztof. (2013-03-11) Dagens Nyheter. Svenska studenter har alla svar men inga frågor.

Lagerström, Ann. (2012) Modern psykologi Nr 6. Vad var det jag sa! Martin Ingvar om den svenska skolkrisen.

McCormick, Kathleen. (1994) The Culture of Reading and the Teaching of English. Manchester/New York: Manchester University Press.

Nussbaum, Martha. (1997) Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Harvard: Harvard University Press.

Läsande kvinna i profil.

Downloads

Published

2014-04-03

How to Cite

Nyberg, P. (2014). Läs för demokratins skull! Läsningens betydelse för omvärldsuppfattning och demokrati . Venue, (5), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1433