No. 5 (2014)
From teachers

Läs för demokratins skull! Läsningens betydelse för omvärldsuppfattning och demokrati

Peter Nyberg
Holavedsgymnasiet i Tranås
Bio
Läsande kvinna i profil.

Published 2014-04-03

Keywords

  • Didaktik och lärande

How to Cite

Nyberg, P. (2014). Läs för demokratins skull! Läsningens betydelse för omvärldsuppfattning och demokrati . Venue, (5), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1433

Abstract

Läsinlärning är en lång och ansträngande process. Mina elever frågar ofta varför de tvingas läsa avancerad litteratur och frågan är berättigad i en tid då de utan vidare kan besöka andra världar utan böckers hjälp. Samtidigt är läsningen grundläggande för vår omvärldsuppfattning. Så hur förklarar man för sina elever att läsning kan ses som själva fundamentet i demokratin?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bak, Krzysztof. (2013-03-11) Dagens Nyheter. Svenska studenter har alla svar men inga frågor.

  2. Lagerström, Ann. (2012) Modern psykologi Nr 6. Vad var det jag sa! Martin Ingvar om den svenska skolkrisen.

  3. McCormick, Kathleen. (1994) The Culture of Reading and the Teaching of English. Manchester/New York: Manchester University Press.

  4. Nussbaum, Martha. (1997) Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Harvard: Harvard University Press.