No. 5 (2014)
Articles

Inre motivation positiv för elevers utveckling och lärande

Tomas Jungert
Institutionen för beteendevetenskap, Psykologi, Linköpings universitet
Bio
Yes I can - Barn som räknar.

Published 2014-02-28

Keywords

  • Samspel kring elever och lärande,
  • Lärarutbildning

How to Cite

Jungert, T. (2014). Inre motivation positiv för elevers utveckling och lärande. Venue, (5), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1436

Abstract

Har yttre belöningar (exempelvis guldstjärnor i kanten av skrivboken) en negativ inverkan på elevers inre motivation? Minskar intresset för människor att engagera sig i eller prestera väl i en uppgift när yttre belöningar erbjuds? Flera meta-analyser har visat att så är fallet. Self-Determination Theory (SDT) är en teori som såväl teoretiskt som praktiskt belyser hur lärare kan stödja elever för att öka deras inre motivation.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  2. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (2000). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. I E. T. Higgins, & A. W. Kruglanski, (Eds.), Motivational science: Social and personality perspectives (pp. 24-49). New York, NY: Psychology Press.
  3. Chirkov, V. I., Ryan, R. M., & Sheldon, K. M. (2011). Human autonomy in cross-cultural contexts: Perspectives on the psychology of agency, freedom, and well-being. Dordrecht: Springer.
  4. deCharms, R. (1968). Personal causation: The internal affective determinants of behavior. New York: Academic Press.
  5. Deci, E. L. (1971). Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 18, 105-115.
  6. Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125, 627-668.
  7. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ”what” and ”why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of human behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.
  8. Jungert, T. & Koestner, R. (2014). Science adjustment, parental and teacher autonomy support and cognitive orientation. Educational Psychology (in press).
  9. Reeve, J., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Self-determination theory: A dialectical framework for understanding socio-cultural influences on student motivation. I D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.), Big theories revisited (pp. 31–60). Greenwich: Information Age.
  10. Ryan, R. M., Koestner, R., & Deci, E. L. (1991). Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and Emotion, 15, 185-205.
  11. Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research, and application (3rd ed.). Upper Saddle River: Pearson.