No. 5 (2014)
Articles

Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende

Marcus Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio

Published 2014-03-11

Keywords

  • Samspel kring elever och lärande,
  • Etik värden och normer,
  • Ledarskap

How to Cite

Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende. Venue, (5), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1437

Abstract

Svenska lärare upplever elevers pratande som mest besvärande. Detta är också det mest förkommande störande beteendet. Detta ganska triviala beteende störde lärare mest 1998 och så är det fortfarande.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Granström K., & Einarsson, C. (1998). Utmaningar och provokationer i lärares vardagsarbete. (FOG-rapport 41). Linköping: Linköpings universitet.

  2. Houghton, S., Wheldall, K., & Merrett, F. (1988). Classroom behaviour problems which secondary school teachers say they find most troublesome. British Educational Research Journal, 3, 297-312.