Förståeligare betygssystem och minskad betygsstress – dokumentation som kommunikationsmedel

Authors

  • Daniel Sandin Katedralskolan, Lund

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1439

Keywords:

Betyg och bedömning

Abstract

Nuvarande betygssystem, med fem betygssteg men bara kunskapskrav för tre steg, upplevs ibland som oklart av såväl elever som vårdnadshavare. Detta riskerar att försvåra kommunikationen mellan elever och lärare. Betygssystemet verkar också leda till att många elever känner sig osäkra över vad som krävs av dem. Det faktum att man måste nå alla kunskapskrav för en viss betygsnivå för att få just det betyget upplevs stressande; många elever är rädda för att de inte ska nå ett enskilt kunskapskrav och därmed bli ”sänkta”. Likaså kan oklarheten kring vad som krävs för att få ett av mellanbetygen upplevas stressande.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Daniel Sandin, Katedralskolan, Lund

Daniel Daniel Sandin är legitimerad gymnasielärare i svenska, religionskunskap och historia. Han har under flera år särskilt intresserat sig för frågor som rör bedömning och dokumentation. Han har skrivit fackböckerna Professionell bedömning i svenska och Dokumentation för lärande. Daniel arbetar på Katedralskolan i Lund.

References

Sandin Daniel (2014). Dokumentation för lärande. Lund: Studentlitteratur. (Utkommer juli-augusti)

Skolverket (2011a). Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011b), Gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.

Wiliam, Dylan (2013). Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.

Tetrisspel som kunskapsmatris.

Downloads

Published

2014-06-10

How to Cite

Sandin, D. (2014). Förståeligare betygssystem och minskad betygsstress – dokumentation som kommunikationsmedel. Venue, (5), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1439

Issue

Section

From teachers

Categories