Förståeligare betygssystem och minskad betygsstress – dokumentation som kommunikationsmedel
Published 2014-06-10
Keywords
- Betyg och bedömning
How to Cite
Abstract
Nuvarande betygssystem, med fem betygssteg men bara kunskapskrav för tre steg, upplevs ibland som oklart av såväl elever som vårdnadshavare. Detta riskerar att försvåra kommunikationen mellan elever och lärare. Betygssystemet verkar också leda till att många elever känner sig osäkra över vad som krävs av dem. Det faktum att man måste nå alla kunskapskrav för en viss betygsnivå för att få just det betyget upplevs stressande; många elever är rädda för att de inte ska nå ett enskilt kunskapskrav och därmed bli ”sänkta”. Likaså kan oklarheten kring vad som krävs för att få ett av mellanbetygen upplevas stressande.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Sandin Daniel (2014). Dokumentation för lärande. Lund: Studentlitteratur. (Utkommer juli-augusti)
Skolverket (2011a). Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011b), Gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.
Wiliam, Dylan (2013). Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.