Naturvetenskaplig allmänbildning i tre steg
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14317Keywords:
Ämnesdidaktik, Didaktik och lärandeAbstract
I tidningar, på nätet eller på tv möter elever en rad naturvetenskapliga påståenden av olika slag och kvalitet. Det kan gälla nya rön om kosthåll, hälsorisker eller miljöfrågor. Elever behöver därför lära sig ta ställning till argument de möter i vardags- och samhällsliv. EU-projektet PROFILES har utvecklat en trestegs undervisningsmodul som kan förbereda eleverna bättre för detta.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Knain, E., & Kolstø, S. D. (Eds.). (2011). Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2014 Lunde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Torodd Lunde har tio års erfarenhet från No-undervisning i grundskolans senare del. Han har nu varit forskarstuderande vid Karlstad universitet i två år. Han licentierade hösten 2014. Forskningsintresse har varit lärarfortbildning som kretsar kring undersökande arbete och naturvetenskaplig allmänbildning.