Naturvetenskaplig allmänbildning i tre steg

Authors

  • Torodd Lunde Karlstad universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14317

Keywords:

Ämnesdidaktik, Didaktik och lärande

Abstract

I tidningar, på nätet eller på tv möter elever en rad naturvetenskapliga påståenden av olika slag och kvalitet. Det kan gälla nya rön om kosthåll, hälsorisker eller miljöfrågor. Elever behöver därför lära sig ta ställning till argument de möter i vardags- och samhällsliv. EU-projektet PROFILES har utvecklat en trestegs undervisningsmodul som kan förbereda eleverna bättre för detta.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Torodd Lunde, Karlstad universitet

Torodd Torodd Lunde har tio års erfarenhet från No-undervisning i grundskolans senare del. Han har nu varit forskarstuderande vid Karlstad universitet i två år. Han licentierade hösten 2014. Forskningsintresse har varit lärarfortbildning som kretsar kring undersökande arbete och naturvetenskaplig allmänbildning.

 

References

Knain, E., & Kolstø, S. D. (Eds.). (2011). Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.

Löpsedlar med alarmistiska rubriker.

Downloads

Published

2014-12-04

How to Cite

Lunde, T. (2014). Naturvetenskaplig allmänbildning i tre steg. Venue, (6), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.14317

Most read articles by the same author(s)