No. 7 (2015)
Articles

En särskola i förändring

Anna-Lena Eriksson Gustavsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Skyltar på cykelbana. Skylt 1: Led cykeln. Skylt 2: Cykla sakta

Published 2015-02-12

Keywords

  • Grundsärskolan,
  • Gymnasiesärskolan,
  • Skolutveckling,
  • Specialpedagogik

How to Cite

Eriksson Gustavsson, A.-L. (2015). En särskola i förändring. Venue, (7), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1544

Abstract

Den studie som presenteras i den här artikeln är inriktad mot att synliggöra institutioners och organisationers planerade förändringar och omstrukturerande verksamhet för att hantera statliga uppdrag som formuleras i nya styrdokument, och att med utgångspunkt i dessa utveckla och förändra grundsärskolan och gymnasiesärskolan .

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2014). En särskola i förändring. En studie om specialpedagogiskt reformarbete. Rapport till Styrelsen för utbildningsvetenskap. Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

  2. SKOLFS 2010:255 (2010). Grundföreskrift. Förordning om läroplan för grundsärskolan. Stockholm: Regeringen.

  3. SKOLFS 2013:148 (2013). Grundföreskrift. Förordning om läroplan för gymnasiesärskolan. Stockholm: Regeringen.

  4. SFS 2011:186 (2011). Examensordning för speciallärarprogram. Stockholm: Regeringen.

  5. SFS 2011:326 (2011). Förordning om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor. Stockholm: Regeringen.

  6. SOU 2004:98 (2004). För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning. Carlbeck-kommitténs betänkande. Stockholm: Utbildningsdepartementet.