Categories
Published 2015-03-23
Keywords
- Lärarutbildning
How to Cite
Fredriksson, N., & Lundqvist, J. (2015). Störande elevbeteenden i gymnasieskolan. Venue, (7), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1548
Abstract
Elevers uppförande och ordning är ett ständigt diskussionsämne i lärarrum, medier och politiken. I vår studie framkommer att gymnasielärare uppfattar Otillåtet prat samt Otillåten mobiltelefon-/datoranvändning som de mest störande och mest förekommande störande elevbeteendena i undervisningen. Resultatet kan ge lärare insikt om störande elevbeteenden som de dagligen möter i klassrummet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Denscombe, M. (2012). Classroom Control, A Sociological Perspective. Abingdon, Oxon: Routledge.
- Lewis, R., Romi, S., Xing, Qui & Katz, Y.J. (2008). Students’ reaction to classroom discipline in Australia, Israel and China. Teacher and Teacher Education. 24:715-724.
- PISA IN FOCUS (2011). Has discipline in school deteriorated? 2011/4 (May). Paris: OECD.
- Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende. Venue, 3, 1-5.
- Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.
- Till startsidan
- Alla artklar i Venue
- Kommentera artikeln
- Gilla oss på Facebook
- FÖRFATTARNA
- niklasfredrikssonNiklas Fredriksson studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och geografi.
- johan lundqvistJohan Lundqvist studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och geografi.
- RELATERAD FORSKNING
- Forskning om etik, värden och normer på LiU
- Forskning om ledarskap på LiU
- Forskning om samspel i klassrummet på LiU
- RELATERADE ARTIKLAR
- Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende
- Tweets med sökordet elevebeteende.
- Tweets about elevbeteende