Störande elevbeteenden i gymnasieskolan
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1548Keywords:
LärarutbildningAbstract
Elevers uppförande och ordning är ett ständigt diskussionsämne i lärarrum, medier och politiken. I vår studie framkommer att gymnasielärare uppfattar Otillåtet prat samt Otillåten mobiltelefon-/datoranvändning som de mest störande och mest förekommande störande elevbeteendena i undervisningen. Resultatet kan ge lärare insikt om störande elevbeteenden som de dagligen möter i klassrummet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Denscombe, M. (2012). Classroom Control, A Sociological Perspective. Abingdon, Oxon: Routledge.
Lewis, R., Romi, S., Xing, Qui & Katz, Y.J. (2008). Students’ reaction to classroom discipline in Australia, Israel and China. Teacher and Teacher Education. 24:715-724.
PISA IN FOCUS (2011). Has discipline in school deteriorated? 2011/4 (May). Paris: OECD.
Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende. Venue, 3, 1-5.
Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket.
Till startsidan
Alla artklar i Venue
Kommentera artikeln
Gilla oss på Facebook
FÖRFATTARNA
niklasfredrikssonNiklas Fredriksson studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och geografi.
johan lundqvistJohan Lundqvist studerar för tillfället sin sista termin på lärarprogrammet vid Linköpings universitet där han utbildar sig till gymnasielärare inom historia och geografi.
RELATERAD FORSKNING
Forskning om etik, värden och normer på LiU
Forskning om ledarskap på LiU
Forskning om samspel i klassrummet på LiU
RELATERADE ARTIKLAR
Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende
Tweets med sökordet elevebeteende.
Tweets about elevbeteende

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2015 Fredriksson, Lundqvist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.